Sø- og Handelsretten har ved dom af 7. februar 2017 vurderet, at den stribede Kähler-vase ”Omaggio” er ophavsretligt beskyttet. Bovictus’ salg og markedsføring af hvide vaser med vandrette striber var en krænkelse af Kählers ophavsret.
Kähler er et keramikmærke særligt kendt for produktserien ”Omaggio”. En serie bestående af vaser og lysestager dekoreret med penselmalede vandrette striber i diverse farver. Mest kendt er Kähler for den messing-stribede jubilæumsvase, der i løbet af én dag i 2014 blev udsolgt og som var årsag til, at flere hjemmesider på dagen brød sammen grundet det høje antal besøgende.
”Kähler”-rettighederne tilhører Danish Design Management A/S, som i efteråret 2016 stævnede Bovictus A/S, da man mente, at en vaseserie lignede Omaggio-serien så meget, at der var tale om en ophavsretlig krænkelse.
Bovictus A/S er særligt kendt for deres produktserie ”Zone”. Udover mærket Zone, sælger Bovictus A/S også mærket ”KJ Collection”, der indtil sagens anlæg blandt andet indeholdt nogle smalle, hvide vaser dekoreret med vandrette striber i forskellige farver.
Spørgsmålet i sagen var, om visse af Kählers vaser og lysestager i Omaggio-serien er beskyttet efter ophavsretsloven, og om Bovictus’ vaser krænker Kählers ophavsret.
Efter retspraksis kan brugskunst, så som interiørartikler, nyde beskyttelse som ophavsretlige ”værker”. Kravet er, at ophavsretslovens kriterier om originalitet og værkshøjde er opfyldt. Heri ligger, at det beskyttede værk skal være resultat af en ophavsmands selvstændige og skabende indsats.
Beskyttelsen er traditionelt ganske snæver sammenholdt med den, der gælder for fx billedkunst og litterære værker, idet brugskunst som oftest er præget af teknisk betingede elementer og af modetendenser. Der skal ifølge dansk retspraksis være tale om en høj grad af lighed, før der er sket en krænkelse af ophavsretten.
SØ- OG HANDELSRETTENS AFGØRELSE
Sø- og Handelsretten fandt, at Kähler’s Omaggio-serie ved sit valg og kombination af form, glasur og dimensioner samt den nøje gennemtænkte placering og farvevalg af striber, er udtryk for en selvstændig og skabende indsats og dermed ophavsretligt beskyttet.
Sø- og Handelsretten anerkendte, at de enkelte design- og formelementer enkeltvis er kendte inden for keramisk formtradition og bemaling. Retten vurderede dog, at Kähler ud fra selvstændige valg har sammensat disse elementer på en måde, som blev anset for at være resultatet af en selvstændig skabende indsats, hvorfor designet er ophavsretlig beskyttet. Sø- og Handelsretten fremhæver også, at Omaggio-serien i løbet af få år er blevet et meget velkendt og indarbejdet design.
Sø- og Handelsretten fandt, at Bovictus’ vaser ud fra et helhedsindtryk udgør en ophavsretlig krænkelse af Omaggio-serien. Retten lagde særligt vægt på, at formen på Bovictus’ vaser og bemalingen heraf med vandrette striber som et gennemgående tema i KJ Collection-serien, udgør en krænkelse af Kählers ophavsret, der består af samme udtryk.
LETT BEMÆRKER
Det er ikke helt usædvanligt, at en domstol når frem til, at brugskunst er ophavsretligt beskyttet, selvom det er baseret på allerede kendte formudtryk, teknikker og udsmykninger. Er der tale om en ny anvendelse og sammensætning og en særlig æstetisk løsning vil man jævnligt nå frem til, at designet nyder ophavsretlig beskyttelse. Også krænkelsesvurderingen i sagen har taget udgangspunkt i en almindelig sammenligning af helhedsindtrykket af produkterne. Til gengæld er det nyt, at retten tilsyneladende har lagt vægt på, at Omaggio-serien i løbet af få år er blevet meget velkendt og indarbejdet på markedet.
Sø- og Handelsretten støttede sig ved vurderingen af den skabende indsats til en sagkyndig erklæring indhentet af Kähler, men afviste at lægge vægt på en syn- og skønsrapport indhentet i en lignende sag om Omaggio-vaserne og lagde heller ikke vægt på en af Bovictus særskilt indhentet erklæring.
[layerslider id="63"]
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →