Kommissionen har pålagt tøjfirmaet Guess en bøde på € 39.821.000 for at begrænse sine forhandleres adgang til online markedsføring og til at sælge på tværs af landegrænser til forbrugere i andre EU-medlemsstater.
Forbrugerne inden for EU skal have valgfrihed mellem enhver autoriseret forhandler, også forhandlere i andre medlemsstater. Samtidig skal autoriserede forhandlere have mulighed for at tilbyde de produkter, der er omfattet af en distributionsaftale online og til at annoncere online.
Kommissionens undersøgelse af Guess' distributionsaftaler viste, at Guess bl.a. havde be-grænset sine forhandleres bruge af Guess' brand og varemærke i forbindelse med online markedsføring. Desuden havde de begrænset muligheden for online salg uden forudgående tilladelse fra Guess, ligesom de autoriserede forhandlere ikke måtte sælge til forbrugere uden for deres territorier.
Konkurrencekommissær, Margrethe Vestager udtaler:
”Guess' distribution agreements tried to prevent EU consumers from shopping in other Member States by blocking retailers from advertising and selling cross-border. This allowed the company to maintain artificially high retail prices, in particular in Central and Eastern European countries.”
Kommissionen fandt, at forbrugerne i Bulgarien, Kroatien, Tjekkiet, Estland, Ungarn, Let-land, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet og Slovenien var blevet påvirket af de begrænsningerne, og dermed tvunget til at betale mere for Guess-produkter end forbrugerne i Vesteuropa.
Bøden på € 39.821.000 til Guess er fastlagt bl.a. på baggrund af, at Guess havde samarbejdet med Kommissionen og selv afsløret yderligere overtrædelser, som Kommissionen ikke var bekendt med.
Sagen kommer i kølvandet på den
nye forordning om ulovlig geo-blocking, som trådte i kraft den 3. december 2018.
Læs pressemeddelelse.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →