Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Bliv forfatter Bliv kursusudbyder Bliv verificeret specialist Bliv jobannoncør
Artikel

Afvisning af skib var befragters ansvar

IUNO
05/07/2021
Afvisning af skib var befragters ansvar
IUNO logo
Da en underbefragter ikke godkendte skibet, opstod der uenighed mellem rederen og befragteren om, hvorvidt aftalen mellem dem også var betinget af denne godkendelse. Befragteren holdt på, at vilkåret fremgik af den mail, hvor aftalen mellem rederen og befragteren blev indgået, da der i den var et vilkår om ”succesfuld inspektion”. Retten kom frem til, at det ikke var bevist, at aftalen var betinget af underbefragterens godkendelse, og befragteren måtte bære risikoen for afvisningen.

En reder indgik et tidscerteparti, baseret på en standardkontrakt, om befragtning af et skib med en befragter. Skibet skulle bruges af en underbefragter, der havde indgået en aftale med befragteren. Ved skibets ankomst skulle underbefragteren godkende skibet, da det skulle bruges til at udføre noget arbejde på en havvindmøllepark.

Underbefragteren endte med ikke at godkende skibet, og befragteren mente derfor, at aftalen ikke var endeligt indgået mellem parterne.


Rederen mente, at der var indgået en aftale og at den ikke var betinget af underbefragterens godkendelse af skibet, så befragteren også skulle bære risikoen for underbefragterens afvisning.


Befragteren mente, at vilkåret om underbefragterens godkendelse var vedtaget mellem parterne. Aftalen var indgået via mailkorrespondance og i en af de mails, der var sendt af befragteren, fremgik et vilkår om ”succesfuld inspektion”. Derfor mente befragteren også, at rederen havde indgået aftalen med det vilkår.


Rederen argumenterede på den anden side for, at den endelige aftale ikke havde indeholdt noget vilkår om godkendelse, og at der ikke var noget grundlag for at fortolke vilkåret om ”succesfuld inspektion” udvidende. Rederen anførte også, at befragteren ikke havde givet besked om afvisningen med det samme, selvom man havde været i dialog, umiddelbart efter underbefragteren kom med indsigelser.


Sø- og Handelsretten: Ikke godtgjort, at betingelse var vedtaget

Retten bemærkede først, at det ikke er ualmindeligt, at en befragtningsaftale er betinget af en underbefragters godkendelse af skibet. Men da det var befragteren, der påstod, at sådan et vilkår var vedtaget, var det også befragteren, der havde bevisbyrden.


Retten kom frem til, at da underbefragteren ikke godkendte skibet på grund af egne forhold, var det befragteren der var nærmest til at bære risikoen for afvisningen af skibet. Retten lagde også vægt på, at befragteren ikke gav rederen besked om, at underbefragteren havde indsigelser mod skibet. Da retten ikke fandt det godtgjort, at aftalen var betinget af underbefragterens accept, måtte befragteren bære risikoen.


IUNO mener

Sagen viser hvor vigtigt det er – også når det går stærkt – at aftalevilkår er tydelige, og at aftaler i en kontraktskæde så vidt muligt indeholder de samme eller lignende vilkår, så en uklarhed og en retssag som denne ikke opstår.

IUNO anbefaler at få de vigtigste af sådanne kontrakter gennemgået af advokat.


[Sø- og Handelsrettens dom i sagen BS-45496/2019-SHR af 16. november 2020]

Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
IUNO logo
København
Njalsgade 19C, 3
2300 København S
53 74 27 00
communication@iuno.law
Stockholm
Grev Turegatan 30
114 38 Stockholm
Oslo
Tollbugata 8
0152 Oslo
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hovedtransportør ikke erstatningsansvarlig for skader forvoldt af brand hos undertransportør
Hovedtransportør ikke erstatningsansvarlig for skader forvoldt af brand hos undertransportør
07/09/2021
Transportret, Forsikring og erstatning
Transportør var ikke ansvarlig for brand i onkels lagerbygning
Transportør var ikke ansvarlig for brand i onkels lagerbygning
06/09/2021
Transportret
Kun landevejstransportør var ansvarlig for optøet fisk
Kun landevejstransportør var ansvarlig for optøet fisk
03/09/2021
Transportret
Ny Sø- og Handelsretsdom af 28. juni 2021:  Forældelsesfristen på ét år for krav iht. NSAB 2015 gælder  også ved skade forvoldt ved grov uagtsomhed
Ny Sø- og Handelsretsdom af 28. juni 2021: Forældelsesfristen på ét år for krav iht. NSAB 2015 gælder også ved skade forvoldt ved grov uagtsomhed
24/08/2021
Transportret
Afvisning af skib var befragters ansvar
Afvisning af skib var befragters ansvar
05/07/2021
Transportret, Kontraktret
Faldgruber ved koncerninterne støtteerklæringer
Faldgruber ved koncerninterne støtteerklæringer
28/04/2021
Transportret, Selskabsret, Insolvens og rekonstruktion
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2021 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted