Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Aftale om genudbud af 3 GW dansk havvind på plads

Kromann Reumert
27/05/2025
Aftale om genudbud af 3 GW dansk havvind på plads
Kromann Reumert logo
Den 19. maj 2025 indgik et bredt politisk flertal en aftale om udbudsrammerne for det kommende danske genudbud af 3 GW fordelt på tre havvindmølleparker. Aftalen omfatter blandt andet en statslig støtteordning, et lempet bodsregime ved forsinkelse, statens overtagelse af visse udgiftsposter og intet krav om statsligt medejerskab. Aftalen er udtryk for en politisk ambition om at tilpasse udbudsrammerne til de aktuelle markedsforhold for havvind og sikre realisering af havvindprojekter i en tid med stigende omkostninger og øget markedsmæssig usikkerhed.

Det oprindelige udbud af 6 GW havvind fordelt på seks havvindmølleparker var statsstøttefrit med periodisk koncessionsbetaling til staten for brugsretten til havarealet og med 20 procent statsligt medejerskab. Ingen aktører valgte dog at byde ind, da der i december 2024 var budfrist på tre af de seks udbudte havvindmølleparker.  


Gennem en efterfølgende markedsdialog mellem relevante markedsaktører og Energistyrelsen stod det klart, at årsagen til de udeblevne bud skulle findes i en kombination af markante prisstigninger, pressede leverandørkæder og markedsmæssig usikkerhed om efterspørgsel og prisudvikling, som væsentligt udfordrede businesscasen på de tre havvindmølleprojekter.  


På den baggrund har et bredt politisk flertal nu fastlagt udbudsrammerne for genudbuddet af 3 af de 6 GW havvind, med en ambition om at tilpasse udbudsrammerne til de aktuelle markedsforhold for havvind.  


Tre genudbudte havvindmølleprojekter - med mulighed for overplanting 

De genudbudte projekter er projektet Hesselø i det indre danske farvand samt projekterne Nordsøen Midt og Nordsøen Syd i Nordsøen. Udbuddet for alle projekter åbner i efteråret 2025 med en forventet budfrist for Hesselø og Nordsøen Midt i foråret 2026 og en forventet budfrist for Nordsøen Syd i efteråret 2027. 


Nordsøen Midt og Nordsøen Syd udbydes begge med en minimumskapacitet på 1 GW med nettilslutningsmulighed på minimum 1 GW pr. område. Der tillades fri overplanting, hvilket betyder, at opstilleren har mulighed for at opstille mere havvindskapacitet end den minimumskapacitet, som opstilleren er forpligtet til at opføre. Denne overproduktion er dog ikke sikret adgang til det offentlige net, men kan anvendes til eksempelvis Power-to-X eller lignende. Eventuel overplanting skal være fuldt etableret senest to år efter fristen for minimumskapaciteten. Arealernes størrelse tilpasses ud fra opstillerens indmeldte kapacitet og en af Energistyrelsen fastsat minimumseffekttæthed (minimum 4 MW/km²). Uudnyttet areal returneres til staten og kan eventuelt anvendes ved senere udbud.    


Projektet Hesselø udbydes med en minimumskapacitet på 1 GW med mulighed for begrænset overplanting med en samlet kapacitet på op til 1,2 GW.    


Contracts-for-Difference som støttemodel

De tre projekter udbydes med tildeling af støtte gennem den såkaldte Contracts-for-Difference støtteordning, hvor staten, ved indgåelse af en differencekontrakt med opstilleren, garanterer opstilleren en aftalt mindstepris for elektriciteten. Det skal sikre opstilleren stabile indtægter i støtteperioden uanset udsving i elprisen. 


Læs nærmere herom i vores artikel om Contracts-for-Difference som støtteordning i havvindudbud. 


Støttemodellen indeholder følgende elementer (forudsat at modellen statsstøttegodkendes af Europa-Kommissionen):  


Kapacitetsbaseret: Støtten tildeles på baggrund af havvindmølleparkens mulige produktion. I de danske havvindudbud, hvor støtteordningen tidligere har været anvendt, er støtten blevet givet baseret på parkens faktiske produktion.  


Mindstepris og referencepris: Mindsteprisen fastsættes ud fra opstillers bud på det konkrete projekt. Udbuddets vinder er den byder, som indgiver tilbud med den laveste mindstepris pr. mulig produceret kilowatttime. Aftalen indeholder ingen oplysninger om, hvordan referenceprisen fastsættes.  


To-sidet: Hvis referenceprisen er under den aftalte mindstepris, betaler staten et variabelt støttetillæg pr. mulig produceret kilowatttime, beregnet på baggrund af forskellen mellem den tilbudte pris pr. kilowatttime og referenceprisen. I perioder, hvor referenceprisen overstiger mindsteprisen, skal opstilleren betale et beløb til staten pr. mulig produceret kilowatttime. Der bliver således reelt tale om en fast pris pr. kilowatttime for udvikleren, dog underlagt støttebegrænsningen. 


Støttebegrænsninger: Statens samlede støtte er underlagt et støtteloft på 55,2 mia. kroner, som forventes fordelt med 11,4 mia. kroner for Nordsøen Midt, 27,4 mia. kroner for Hesselø og 16,4 mia. kroner for Nordsøen Syd (2025-priser) over 20 år. Det reelle støtteniveau afhænger dog af elprisens udvikling i støtteperioden og de bud, der måtte komme ind, hvor byderne skal konkurrere om at levere til det laveste støtteniveau. Der er intet udbetalingsloft på opstillerens betalinger til staten. 


Støtteperioden og exit-mulighed: Differencekontrakterne vil have en varighed på 20 år, og opstilleren har ingen mulighed for at udtræde af differencekontrakten i støtteperioden. 


Etableringsfrist og lempelse af bodsregimet ved forsinkelse

Nordsøen Midt og Hesselø udbydes med etableringsfrist for minimumskapaciteten i 2032, mens Nordsøen Syd udbydes med etableringsfrist for minimumskapaciteten i 2033. Der er mulighed for at etablere parkerne før etableringsfristen, hvis leverandørkæderne muliggør det, og opstiller kan opnå de nødvendige tilladelser og nettilslutningsaftale med Energinet. 


Derudover er bodsregimet ved forsinkelse lempet i forhold til bodsregimet indeholdt i det oprindelige udbud. Af aftaleteksten fremgår, at (i) størrelserne på forsinkelsesboderne i de første to år holdes på et relativt lavt niveau, (ii) de tidligere dobbeltboder ved forsinket opstart af etablering og færdigetablering fjernes, og (iii) udtrædelsesboden justeres til et niveau svarende til niveauet i sammenlignelige lande som Holland og Belgien. 


Krav til bæredygtighed og socialt ansvar

Der stilles adgangskrav til bæredygtighed og social ansvarlighed med fokus på miljømæssig bæredygtighed, social ansvarlighed samt at værne mod sikkerhedstrusler knyttet til investeringer og ejerskab af kritisk infrastruktur og ulige konkurrence fra tredjelande.  


Kravene til bæredygtighed omfatter blandt andet tredjepartsverificerede miljøvaredeklarationer og livscyklusvurderinger, genanvendelige møllevinger samt overvågning af havvindmølleparkens natur- og miljøeffekter, mens kravene til social ansvarlighed blandt andet omfatter krav til lærlinge, sikring mod social dumping og krav om kædeansvar. 


Staten skal bære to væsentlige udgiftsposter

Staten skal afholde to udgiftsposter forbundet med etableringen af havvindmølleparkerne, som i det oprindelige udbudsmateriale skulle bæres af projektudvikleren:  


  • Forundersøgelser: Staten skal afholde udgifterne til de tre sites. Udgiften forventes at beløbe sig til ca. 760 mio. kroner med ca. 167 mio. kroner til Hesselø, 295 mio. kroner til Nordsøen Midt og 295 mio. kroner til Nordsøen Syd.  
  • Forsvarets afværgeforanstaltninger: Staten skal også afholde udgiften til sikring af opretholdelsen af overvågning af de danske farvande ved etableringen af de tre havvindmølleprojekter. Denne udgiftspost estimeres til 1,1 mia. kroner og vil være en udgift som Forsvaret selv skal afholde.   

 

Derudover vil der ikke blive stillet finansielle egnethedskrav til byderne, med det formål at åbne udbudskonkurrencen op.  


Intet statsligt medejerskab 

Der stilles i det kommende genudbud ikke krav om et statsligt medejerskab i de tre havvindmølleparker. I det oprindelige udbud var der krav om 20 procent statsligt medejerskab i de selskaber, som skulle etablere projekterne. Et statsligt medejerskab ville have medført restriktioner for projektselskabets kommercielle handlemuligheder, herunder begrænsninger i forhold til hvilke aktiviteter projektselskabet måtte udføre og hvilke aktiver projektselskabet måtte eje, krav om armslængdevilkår i interne transaktioner samt begrænsninger på udbytte og informationsdeling. 


Vores rådgivning

Den endelige udmøntning af de aftalte udbudsrammer i konkrete udbudsbetingelser gennemføres af Energistyrelsen. Inden offentliggørelsen af udbudsbetingelserne, er det forventningen, at Energistyrelsen afholder markedsdialog i sommeren 2025.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Uret tikker, og klagefristen udløber
Uret tikker, og klagefristen udløber
09/05/2025
Udbud
FSR i fremmarch - også i udbud
FSR i fremmarch - også i udbud
19/05/2025
Udbud
Seneste kendelse fra Klagenævnet for Udbud
Seneste kendelse fra Klagenævnet for Udbud
04/06/2025
Udbud
At være eller ikke at være prækvalificeret
At være eller ikke at være prækvalificeret
08/07/2025
Energi og forsyning, Udbud
EU slår igen: Begrænser kinesiske virksomheders adgang til større offentlige udbud af medicinsk udstyr
EU slår igen: Begrænser kinesiske virksomheders adgang til større offentlige udbud af medicinsk udstyr
04/07/2025
Udbud, Life Science & Health Care
Juni måneds hovedbrud – Klagers dyrt betalte sejr
Juni måneds hovedbrud – Klagers dyrt betalte sejr
07/07/2025
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
[email protected]
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted