Ændringer i købeloven: Fra passende til forholdsmæssigt afslag
Ifølge de gamle regler kunne forbrugere få et passende afslag, når der var mangler ved en vare. Det passende afslag blev beregnet ud fra værdiforringelsen af varen set ud fra forbrugerens behov. Om der blev givet et passende afslag, afhang altså af, om det var en mangel, der havde betydning for den konkrete forbruger.
Ifølge de nye regler kan forbrugere nu i stedet få forholdsmæssigt afslag. Forholdsmæssigt afslag gives som regel, når der er tale om en uvæsentlig mangel, og forbrugeren derfor ikke har ret til at få hele beløbet refunderet. Det kan eksempelvis gælde ved mangler, der kun har en kosmetisk betydning.
IUNO mener
IUNO mener, at de nye regler om afslag gør det nemmere for virksomheder at leve op til deres ansvar overfor forbrugere. Det skyldes, at det er enklere at beregne en værdiforringelse generelt set end at skulle beregne en værdiforringelse for hver enkelt forbruger, der har købt en vare med en mangel. Reglerne skaber større gennemsigtighed for virksomheder og betyder samtidig, at forbrugere ikke skal behandles forskelligt. IUNO anbefaler, at virksomheder overvejer, hvordan de fremadrettet vil beregne afslag for mangler, så arbejdet kan udføres på den mest simple og effektive måde.