Artikel
Varemærket ”Tandrejser” var ikke blevet til en almindelig betegnelse i tandlægebranchen
Sø- og handelsretten har for nyligt afgjort, at det registrerede varemærke ”Tandrejser” var gyldigt, og at det ikke havde udviklet sig til en generisk betegnelse i tandlægebranchen.
Det følger af varemærkeloven, at et varemærke kan ophæves, hvis mærket som følge af indehaverens virksomhed eller passivitet er blevet til en almindelig betegnelse inden for branchen for den vare eller tjenesteydelse, som varemærket er registreret for. I praksis vil et varemærke kunne ophæves, hvis varemærket benyttes som et tillægsord eller som en artsbetegnelse, enten af indehaveren selv, eller uden at han aktivt søger at forhindre den generiske brug. Fra praksis kan nævnes eksemplerne ”Lights” og ”Grammofon”, der begge oprindeligt var beskyttede varemærker, men som har udviklet sig til artsbetegnelser, hvorover der ikke kan hævdes eneret.
I denne sag ønskede virksomheden Kreativ Dental Clinics at håndhæve deres registrerede varemærke ”Tandrejser” over for konkurrenten Avmintand ApS, som også anvendte betegnelsen ”Tandrejser” i bl.a. Google AdWords.
I sagen gjorde Avmintand gældende, at varemærket ”Tandrejser” skulle ophæves, idet ordet ”tandrejse” i vidt omfang benyttes på internettet som sædvanlig artsbetegnelse for den pågældende tjenesteydelse (på lige fod med betegnelser som ”cykelferie” og ”skiferie”). Avmintand gjorde endvidere gældende, at Kreativ Dental selv anvendte bøjede former af varemærket ”Tandrejser” og således ikke anvendte det som et varemærke.
Kreativ Dental Clinic dokumenterede for retten, at de havde anvendt ”Tandrejser” som varemærke igennem en årrække, at de havde investeret betydeligt i markedsføringen af mærket, samt at de løbende havde påtalt tredjemands brug af krænkende betegnelser.
Sø- og Handelsrettens afgørelse
Sø- og Handelsretten gav Kreativ Dental Clinic medhold, idet Avmintand ikke havde løftet bevisbyrden for, at varemærket ”Tandrejser” var blevet til en almindelig betegnelse inden for branchen. Herudover fandtes Kreativ Dental Clinic ikke at have udvist passivitet, idet de aktivt havde forfulgt andre krænkelser.
LETT bemærker
Selvom der her var tale om et registreret varemærke, illustrerer denne dom, at man som mærkeindehaver skal være opmærksom på, hvordan man benytter sit varemærke, og at man ikke må acceptere, at det benyttes som en artsbetegnelse eller i bøjet form. Anvendelsen af symbolerne ® og ™ fortæller omverdenen, at der er tale om et registreret varemærke eller om et forretningskendetegn, som man anser for at være et varemærke, og gør det vanskeligt for andre at bruge det samme eller lignende ord i god tro. Det tilrådes derfor at benytte disse symboler, navnlig hvis et varemærke er i risiko for at udvikle sig til en artsbetegnelse.
LETT anbefaler også, at man konsekvent forfølger og påtaler tredjemands uberettigede brug af et varemærket eller af kendetegn, der kan skabe forveksling.
Hos LETT bistår vi i sager om håndhævelse af varemærkerettigheder, og vi rådgiver om konkret anvendelse af varemærker og andre forretningskendetegn.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →