Undtagelser til arbejdstidsreglerne sendt i høring
Den 1. juli 2024 træder reglerne om registrering af arbejdstid i kraft. Med de nye regler, skal virksomheder fremover registrere medarbejderes arbejdstid. Vi har skrevet nærmere om de kommende regler her.
Klare undtagelser og et nyt krav
Med loven kan to grupper medarbejdere undtages for kravet om tidsregistrering. Det gælder når medarbejderne:
- Ikke kan fastlægge arbejdstiden på forhånd på grund af arbejdets karakter
- Selv kan fastsætte deres arbejdstid
På grund af forskellige definitioner af undtagelserne i bekendtgørelsen om hviletid og de kommende regler var det indtil nu uklart, hvilke medarbejdere, der reelt kunne undtages. Med ændringen i bekendtgørelsen bliver de forskellige definitioner nu ensrettet, så undtagelserne i bekendtgørelsen fremover flugter med undtagelserne i loven. Med ændringen kommer der altså klarhed omkring hvem der kan undtages.
Som noget nyt bliver det også eksplicit nævnt, at virksomheder skal inddrage arbejdstidsregistreringerne i deres arbejde med virksomhedens arbejdsmiljø, navnlig arbejdspladsvurderingen.
IUNO mener
IUNO anbefaler, at virksomheder tager stilling til, hvordan de vil indføre et tidsregistreringssystem, da reglerne træder i kraft den 1. juli 2024.
For de grupper af medarbejdere som kan undtages fra kravet om tidsregistrering, kræver reglerne, at det aftales mellem parterne. Virksomheder bør derfor vurdere behovet for at opdatere deres ansættelseskontrakter for disse medarbejdere.
[Ændring af bekendtgørelse om hvileperiode og fridøgn m.v. og Ændring af bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde af 22. april 2024]