Artikel
Udbudsloven genfremsat med visse ændringer
Nyt forslag til Danmarks første udbudslov fremsat i Folketinget den 7. oktober 2015 med forventet ikrafttræden 1. januar 2016.
Udbudsloven skal gennemføre EU-direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud i dansk ret. Der blev den 18. marts 2015 for første gang fremsat et lovforslag til udbudsloven, men dette bortfaldt efterfølgende som følge af folketingsvalget. Regeringen fremsatte derfor den 7. oktober 2015 et nyt, let revideret lovforslag med forventet ikrafttræden 1. januar 2016.
Det ny forslag (L 19) minder i struktur og indhold meget om det tidligere forslag (L 164) fra 18. marts 2015. Der er dog foretaget følgende mindre justeringer:
Kommunikation
Der er vedrørende fortrolighed, aktindsigt og kommunikation indsat en ny § 5, stk. 3. Det er her foreslået, at kommunikation om grundlæggende elementer ikke må foretages mundtligt. Det nævnes i bemærkningerne til § 5, stk. 3, at især afgivelse af udbudsmaterialet, ansøgninger og tilbud vil være kommunikation om grundlæggende elementer. Bestemmelsen medfører, at ordregiveren ikke kan kræve en tilbudspræsentation, der skal indgå i tilbuddet, da dette udgør mundtlig kommunikation, der kan have væsentlig betydning for indholdet af tilbuddet og vurderingen heraf.
Ordregivere må derimod gerne kommunikere mundtligt med ansøgere og tilbudsgivere om ikke-grundlæggende elementer, såfremt ordregiveren foretager en tilstrækkelig dokumentation af kommunikationen, fx ved referater, telefonnotater eller lignende.
Simplificering af regler vedr. mærkekrav, certificeringer, standarder mv.
Det ny forslag indeholder en række ændringer, hvorefter ordregivere generelt skal acceptere tilsvarende eller anden passende dokumentation for et fremsat krav om mærke, certifikat, standarder mv.
§ 46 om mærkekrav forkortes, således at de tidligere stk. 4-5 udgår. Stk. 3 omformuleres til at indeholde en forpligtelse for ordregiveren til at acceptere ”anden passende dokumentation” for opfyldelsen af kravene til et påkrævet mærke.
Det følger af bemærkningerne til § 46, stk. 3, at anden passende dokumentation fx kan være verificeret dokumentation eller erklæringer fra tredjepart eller producenten. Ordregiveren kan ikke fastsætte specifikke formkrav for dokumentationen, men det er tilbudsgiver, der har bevisbyrden for, at dokumentationen er passende. Anden dokumentation anses generelt for passende, hvis en rimelig oplyst og normalt påpasselig ordregiver uden et uforholdsmæssigt stort ressourceforbrug kan konstatere, at mærkekravene indeholdt i det krævede mærke er opfyldt.
§ 48, stk. 2, udgår og § 48 forkortes, så ordregiveren fremover er forpligtet til at acceptere anden passende dokumentation for opfyldelse af kravene i de tekniske specifikationer, tildelingskriterier eller vilkår for kontraktens udførelse, end eventuelt påkrævede testrapporter eller certifikater.
§ 157, stk. 3, og § 158, stk. 3, udgår. Bestemmelsernes stk. 2 omformuleres, således at ordregivere skal acceptere anden form for dokumentation for at have tilsvarende kvalitetssikrings- eller miljøledelsesstandarder, såfremt ansøgeren eller tilbudsgiveren påviser, at de foreslåede standarder svarer til de påkrævede standarder.
Fristforkortelse ved elektronisk afgivelse af tilbud i innovationspartnerskab
Der foreslås med et nyt stk. 3 i § 76 en mulighed for fristforkortelse for modtagelse af indledende tilbud. Efter denne bestemmelse kan fristen, der som udgangspunkt skal være mindst 30 dage, jf. § 76, stk. 2, forkortes med 5 dage, såfremt ordregiveren tillader, at tilbud kan indgives elektronisk.
Dette svarer til, hvad der i forvejen gælder for offentligt og begrænset udbud ifølge udbudsloven.
Fælles europæisk udbudsdokument
Det tidligere forslags § 148, stk. 3, foreslås udtaget. Det fulgte af denne bestemmelse, at ordregivere alene kunne tage ansøgninger eller tilbud i betragtning, når ansøgeren eller tilbudsgiveren havde anvendt det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbigt bevis for, at ansøgeren eller tilbudsgiveren 1) ikke var omfattet af udelukkelsesgrundene, 2) opfylder minimumskravene til egnethed og 3) opfylder eventuelle udvælgelseskriterier. Det må antages, at bestemmelsen er udtaget, fordi det fremgår allerede af § 148, stk. 1 og 2, at det fælles europæiske udbudsdokument skal anvendes.
Ny ikrafttrædelsesdato
§ 196, stk. 1, ændres til at afspejle den ny ikrafttrædelsesdato, 1. januar 2016.
Ændringer i tilbudsloven
Det ny forslag indeholder en enkelt justering i forhold til tilbudsloven, der ændres som følge af det ny direktivs ikrafttræden. Hvor der i det tidligere forslag blev indført en ny § 1 a, der indeholdt definitioner af ”bygge- og anlægsarbejder”, ”forsyningsvirksomhedsdirektivet” og ”offentlige organer”, foreslås det i det ny forslag, at den gældende tilbudslovs § 1, stk. 5, ophæves og erstattes af samme tekst.
Det er fortsat ikke nyt vedrørende implementeringen af Forsyningsvirksomhedsdirektivet (direktiv 2014/25/EU) og Koncessionsdirektivet (direktiv 2014/23/EU). Det må dog i lyset af det nyligt fremsatte lovforslag forventes, at de to direktiver vil blive implementeret gennem bekendtgørelser med ikrafttræden omkring den 1. januar 2016. EU direktiverne skal senest være implementeret i dansk ret den 16. april 2016.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →