Tidligere direktør idømt fængselsstraf for abonnementsfælde
Forbrugerombudsmanden politianmeldte i 2016 en virksomhed og virksomhedens direktør for bedrageri på grund af såkaldte ”abonnementsfælder”.
Der er tale om en abonnementsfælde, når virksomheder tiltrækker forbrugere med gode tilbud imod betaling af et meget lille beløb. I forbindelse med betalingen tilmeldes forbrugeren et abonnement enten helt uden at blive oplyst herom eller oplyst med meget småt. På den måde udnytter virksomheden forbrugeren ved at oprette et skjult abonnement og månedligt trække beløb fra den pågældende forbrugers konto.
I den konkrete sag havde direktøren lavet en konkurrence om at vinde en iPhone for at tiltrække forbrugernes opmærksomhed. Kampagnen blev bl.a. markedsført på Facebook og via e-mails, hvor det blev lovet, at forbrugerne kunne vinde en iPhone mod betaling af 5 kr. for fragt. Nederst på kampagnesiden var det med småt oplyst, at forbrugeren via sine betalingskortoplysninger efterfølgende ville blive tilmeldt et månedligt abonnement på 499 kr.
Direktøren blev i Østre Landsret fundet skyldig i bedrageri og idømt en ubetinget fængselsstraf på to år og tre måneder. Landsretten lagde vægt på, at omkring 8.000 forbrugere havde lidt et tab pga. abonnementsfælden, at der blev bedraget for 3,7 mio. kr., at der var indgået aftaler med falske og vildledende affiliate-netværker, at bedrageriet fandt sted i over syv måneder, og at bedrageriet var udført professionelt og organiseret. Østre Landsret lagde bl.a. følgende til grund:
”[…]kampagneside[n] var lavet med det formål at frembringe en vildfarelse hos forbrugerne, således at de ved at reagere på konkurrencen om en iPhone, uden deres viden og accept samtidig tegnede abonnement på [hjemmesiden], hvorved de blev påført et tab. Retten har herved lagt vægt på, at [selskabets] betingelser var skrevet med lille skrift i bunden af hjemmesiden og i visse tilfælde først fremgik efter at man havde passeret en helt blank side.[…]”
Da direktøren ikke havde gjort noget for at bringe forbrugerne ud af vildfarelsen, fandt retten, at direktøren havde fremkaldt, bestyrket og udnyttet forbrugernes vildfarelse.
Bech-Bruuns kommentar
Forbrugerombudsmanden har i en årrække haft fokus på området for abonnementsfælder. Dette er dog den første sag, hvor en direktør er blevet idømt fængselsstraf for en abonnementsfælde.
Sagen understreger, at virksomhedsmodeller eller forretningskoncepter, der baserer sig på skjulte abonnementer, er strafbare efter straffelovens regler om bedrageri og medfører derfor fængselsstraf.
Forbrugerombudsmanden har i forbindelse med Østre Landsrets afgørelse udtalt, at de fortsat vil politianmelde sager om abonnementsfælder, hvor forbrugeres betalingskortoplysninger bliver misbrugt til at oprette skjulte abonnementer.