Skifter din virksomhed forsikringsselskab pr. 1.1 ?
Det er for så vidt nemt nok at håndtere, når det drejer sig om fysiske skader, men når det kommer til anmeldelse af krav over ansvarsforsikringen, så er det straks mere kompliceret.
Er ledelsen i din virksomhed fx blevet bekendt med en fejl begået af en medarbejder i 2022, og er det tydeligt, at fejlen har medført skader/tab for andre end virksomheden, så skal I anmelde det potentielle erstatningskrav til forsikringsselskabet inden 3 måneder efter forsikringens ophør - dvs. typisk inden 1. april.
Dette gælder selvom fejlen var lille og tabet ved første øjekast synes begrænset, og selvom erstatningskravet først måtte blive rejst meget lang tid efter - fx når skadelidtes eget forsikringsselskab påbegynder regresbehandling. Du skal altså anmelde det mulige erstatningskrav som følge af fejlen til forsikringsselskabet, selvom det på tidspunktet for anmeldelsen synes for småt til at blive anmeldt. I modsat fald løber virksomheden risikoen for, at skaden - og dermed kravet - udvikler sig.
Det kan potentielt true økonomien i din virksomhed at lade være.
Derfor - hvis du allerede nu kender til potentielle erstatningskrav mod din virksomhed og hvis du skifter forsikringsselskab pr. 1.1., så se at få det anmeldt til dit forsikringsselskab. Tjek dine forsikringsbetingelser, men typisk er fristen 31. marts.