Sanktioner fra EU udelukker russiske virksomheder fra udbud
Den 5. sanktionspakkes betydning for tildeling af offentlige kontrakter
Sanktionerne (vedtaget af EU den 8.4.2022) betyder blandt andet, at ordregivere i EU ikke må tildele offentlige kontrakter eller koncessionskontrakter til:
- Russiske statsborgere, virksomheder eller andre juridiske personer, som er etableret i Rusland.
- Ikke-russiske virksomheder, som (direkte eller indirekte) ejes med mere end 50 % af en russisk statsborger eller virksomhed.
- Ikke-russiske virksomheder, som handler på vegne af en russisk statsborger eller virksomhed.
- Russiske underleverandører og støttende enheder er også omfattet af sanktionerne, hvis deres bidrag udgør 10 % eller mere af kontraktens værdi.
Den 5. sanktionspakkes betydning for igangværende offentlige kontrakter
Samtidig medfører sanktionerne, at de ovenstående personer og virksomheder ikke må deltage i gennemførelsen af igangværende offentlige kontrakter.
Dette gælder for alle kontrakter, der er indgået efter sanktionspakkens vedtagelse – det vil sige fra den 9.4.2022. For kontrakter, som er indgået inden den 9.4.2022, træder forbuddet først i kraft den 10.10.2022.
Sanktionerne omfatter alle offentlige kontrakter, som overstiger tærskelværdierne i udbudsloven, forsyningsvirksomhedsdirektivet, forsvars- og sikkerhedsdirektivet eller koncessionsdirektivet. Det gælder også, selvom kontrakten er omfattet af en konkret undtagelse til udbudspligt.
Visse kontrakter kan fortsat tildeles og gennemføres, men kun hvis den enkelte medlemsstat udsteder en specifik tilladelse hertil.
Hvad skal den offentlige udbyder gøre?
Som ordregivere er man forpligtet til at undersøge, om en tilbudsgiver er omfattet af sanktioner forud for en eventuel tildelingsbeslutning. For at sikre, at russiskejede virksomheder ikke tildeles en offentlig kontrakt, må ordregiveren derfor klarlægge hele den vindende tilbudsgivers ejerstruktur.
Det er i mange tilfælde ikke ligetil at konstatere, om en virksomhed er etableret i Rusland. Og det er omend endnu mere vanskeligt at dokumentere, om en virksomhed er ejet af en eller flere russiske statsborgere eller virksomheder – eller om en ikke-russisk virksomhed handler på vegne af en russisk statsborger eller virksomhed. Men ordregiver er forpligtet til at foretage undersøgelserne.
Ordregivere skal også forholde sig til, om sanktionerne rammer leverandører eller underleverandører på igangværende kontrakter, idet disse kontrakter i givet fald skal suspenderes eller bringes til ophør.
Sanktionerne omfatter også fra 10.10.2022 kontrakter, der er indgået før 9.4.2022. Det er derfor nødvendigt at gennemføre en kontrol af alle eksisterende kontrakter, der kan være omfattet af sanktionerne (kontrakter der overstiger tærskelværdierne i udbudsloven eller direktiverne nævnt ovenfor).
For tilbudsgivere og leverandører bør det tillige undersøges, om der anvendes underleverandører, som er etableret i Rusland eller har russiske ejere – og i givet fald om der skal ske udskiftning af disse.
Focus Advokater bemærker
Alle offentlige ordregivere pålægges at gennemføre en kontrol af alle eksisterende kontrakter, der kan være omfattet af sanktionerne (over tærskelværdierne), hvilket kan være omfattende samt svært at detektere, herunder i tilstrækkelig grad. Focus Advokater har erfaring med at gennemføre ovenstående undersøgelser og kan være behjælpelig med at gennemføre de nødvendige og tilstrækkelige undersøgelser.