Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Nye retningslinjer for prismarkedsføring er nu offentliggjort

Kromann Reumert
25/05/2022
Nye retningslinjer for prismarkedsføring er nu offentliggjort
Kromann Reumert logo
Forbrugerombudsmanden har i dag udsendt de reviderede retningslinjer for prismarkedsføring.

Retningslinjerne er blevet opdateret for at afspejle den nye § 9a i prismærkningsbekendtgørelsen, som ændrer nugældende regler for angivelse af normalpriser i forbindelse med prisnedsættelser. Den nye bestemmelse samt de reviderede retningslinjer er gældende fra d. 28. maj 2022.


Den nye § 9a i prismærkningsbekendtgørelsen er baseret på artikel 6a i EU direktiv 98/6 om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med angivelse af priser på forbrugsvarer. Prismærkningsbekendtgørelsen indeholder i dag ingen lignende bestemmelser, da retningslinjerne hidtil har baseret sig på det generelle vildledningsforbud i markedsføringslovens §§ 5 og 6.


De mest markante ændringer, som du fremadrettet bør kende:


  • En vares normalpris skal have været gældende i mindst 30 dage (mod tidligere 6 uger), også kaldet "referenceperioden", før der må markedsføres et besparelsesudsagn. Er der tale om varer, som må forventes at blive forringet eller forældet hurtigt (eks. dagligvarer), er referenceperioden 14 dage.
  • Den nedsatte pris må være gældende i 10 dage (førhen 2 uger), mens varer der forældes hurtigt må være nedsat i 5 dage. Perioden kan forlænges, men aldrig til mere end halvdelen af referenceperioden.
  • Information om den tidligere pris skal fremgå.
  • Det er ikke længere muligt at køre kortvarige kampagner uden at overholde kravet om en referenceperiode på 30 dage, da kortvarige kampagner ikke er særligt undtaget. Det betyder også, at kortvarige kampagner vil have indvirkning på normalprisen, uagtet at kampagnen for eksempel vedrører samtlige produkter.
  • § 9a i prismærkningsbekendtgørelsen får et bredt anvendelsesområde, hvorfor flere indirekte udsagn om prisnedsættelser (såsom "Black Friday") vil blive "fanget" som værende besparelsesudsagn.
  • Særlige regler for brug af betegnelser såsom "gratis" gælder, såfremt forbrugeren skal udlevere personoplysninger.

Se de nye retningslinjer.

Får de nye regler betydning for dig?
For en lang række virksomheder vil den nye bestemmelse samt de nye retningslinjer for prismarkedsføring betyde en ændret praksis i den måde, der prismarkedsføres på. Vil du vide herom, eller har du brug for hjælp til implementeringen heraf, er du velkommen til at kontakte os.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Juridiske kandidater er i høj kurs
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
10/04/2024
Øvrige, Compliance
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
09/04/2024
Immaterialret, E-handel og markedsføring
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
08/04/2024
Persondata, Compliance, Øvrige
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
09/04/2024
EU-ret, Øvrige, Medieret
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
15/04/2024
Konkurrenceret, E-handel og markedsføring, EU-ret
Refusion via rejsebureau
Refusion via rejsebureau
11/04/2024
Øvrige, Transportret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted