Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udsendt en ny praktisk vejledning om anvendelse af evalueringsmetoder.
Den nye udbudslov forpligter ordregiver til – allerede i udbudsmaterialet – at beskrive, hvordan tilbuddene vil blive evalueret. I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens nye vejledning gennemgås rammerne for evalueringsmetoderne, herunder de konkrete udfordringer og muligheder, der kan være forbundet med at benytte forskellige metoder.
Evalueringsmetoder
I vejledningen gennemgår Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen følgende metoder:
- Prismodeller
- Pointmodeller
- Prosamodeller og procentmodeller
Vejledningen indeholder desuden en række praktiske eksempler på, hvordan evalueringer baseret på forskellige tildelingskriterier og evalueringsmetoder kan beskrives i udbudsma-terialet.
Metodeberegner
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har også offentliggjort en metodeberegner. Metode-beregneren gør det muligt for den offentlige ordregiver at teste og sammenligne forskellige evalueringsmodeller med henblik på at fastsætte (den for udbuddet) korrekte evalue-ringsmetode.
Bech-Bruuns kommentarer
Vejledningen giver en række praktiske eksempler på de forskellige evalueringsmetoder, der må forventes at gøre det nye krav om offentliggørelse af evalueringsmetoden mere håndgribeligt for mange offentlige ordregivere.
Se vejledningen
her
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →