Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ny retspraksis for håndhævelse af varemærker mod krænkelser fra NFT’er og virtuelle varer

Bech Bruun
06/01/2023
Ny retspraksis for håndhævelse af varemærker mod krænkelser fra NFT’er og virtuelle varer
Bech Bruun logo
Med udbredelsen af metaverset, virtuelle varer og NFT’er vil vi i stigende grad se tredjemand forsøge at kommercialisere på andres varemærker og varer. Det er derfor nødvendigt som virksomhed at sikre sine rettigheder for at undgå, at ens varemærke eller varer bliver misbrugt i metaverset.

I september 2022 bragte vi en nyhedom, hvordan man varemærkeretligt klassificerer virtuelle varer og NFT’er i forbindelse med nye varemærkeansøgninger. Vi har dog længe afventet domstolenes stillingtagen til, hvordan krænkelsessager, hvor varemærker uretmæssigt anvendes i NFT’er og i forbindelse med virtuelle varer, skal håndteres.


Der begynder nu at komme domme fra flere europæiske domstole, og en italiensk domstol har for nyligt taget stilling til, hvorvidt salg af NFT’er i form af virtuelle spillerkort, med nuværende og tidligere fodboldspillere, solgt på en blockchain platform krænkede fodboldklubben Juventus F.C.’s varemærkerettigheder.


Blockeras (Blockchain platform) lancerede i 2021 et ”Coin Champion” projekt, som gjorde det muligt at købe og videresælge NFT spillerkort med nuværende og tidligere spillere, herunder tidligere Juventus-spiller Christian Vieri.


Juventus er indehaver af varemærkerettigheder til JUVE og JUVENTUS, samt et figurmærke med deres sort- og hvidstribede trøje. Disse registreringer omfatter ikke NFT’er eller virtuelle varer i Nice-klassifikationens klasse 9, men alene ”downloadable electronic publications”.


Den italienske domstol fandt, at Juventus’ varemærker er velkendte, idet klubben er den mest succesfulde italienske fodboldklub, hvorfor det ikke var nødvendigt for Juventus at have registreret varemærket for virtuelle varer eller NFT’ere.


Det er dog interessant i dommen, at domstolen tillige udtalte, at fordi Juventus havde registreret deres varemærker i klasse 9 for ”downloadable electronic publications”, ville det, selv hvis Juventus’ varemærker ikke var velkendte, medføre, at der bestod en forvekslingsrisiko mellem Juventus’ varemærker i klasse 9 og Blockeras brug af Juventus’ varemærker for NFT’er.


Dommen fastslår således, at det – i hvert fald i Italien – er et krav for, at der foreligger en forvekslingsrisiko ved virtuel/NFT brug af et varemærke, at varemærkeindehaveren har registreret varemærket i klasse 9. En varemærkeregistrering for beklædningsgenstande i klasse 25 vil således ikke være nok til at statuere, at der foreligger en varemærkekrænkelse af ikke-velkendte varemærker, der uretmæssigt anvendes i forbindelse med NFT’er og virtuelle varer relateret til beklædningsgenstande.


Der er endnu ingen verserende sager ved de danske domstole om tilsvarende problemstillinger, men vores vurdering er, at de danske domstole formentlig vil nå til samme resultat som den Italienske dom, således beskyttelse overfor NFT’er og virtuel brug også i Danmark vil kræve, at der foreligger en varemærkeregistrering i klasse 9. Efter EUIPO’s udstedelse af retningslinjer for klassificering af NFT’er og virtuelle varer, er det dog uvist, om en registrering i klasse 9 for andre softwarebaserede varer end NFT’er, også i fremtidige sager er tilstrækkeligt for at statuere risiko for forveksling.


Hos Bech-Bruun følger vi udviklingen tæt, og vi står altid klar til at yde rådgivning om beskyttelse af dine virtuelle rettigheder online og i metaverse.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Træning af kunstig intelligens
Træning af kunstig intelligens
03/04/2024
Persondata, Immaterialret
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
03/04/2024
E-handel og markedsføring, Immaterialret
Varemærket "Trek" var ikke velkendt og ikke krænket
Varemærket "Trek" var ikke velkendt og ikke krænket
27/03/2024
Immaterialret
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
09/04/2024
Immaterialret, E-handel og markedsføring
Har du registreret din virksomheds varemærke?
Har du registreret din virksomheds varemærke?
04/04/2024
Immaterialret
Den Fælles Patentdomstol – sager om midlertidige forbud og påbud
Den Fælles Patentdomstol – sager om midlertidige forbud og påbud
08/04/2024
Immaterialret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted