Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs NYT Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

Nu bliver det nemmere at optage telefonsamtaler

Bech Bruun
01/12/2020
Nu bliver det nemmere at optage telefonsamtaler
Bech Bruun logo
Datatilsynet har netop offentliggjort en vejledende tekst, der beskriver de databeskyttelsesretlige krav for optagelse af telefonsamtaler. Vejledningen gør det bl.a. i visse tilfælde nemmere for organisationer at optage telefonsamtaler i forhold til hidtidig praksis.

Sammenlignet med mange andre EU-lande, har Datatilsynet længe haft en streng praksis i forhold til organisationernes optagelse af telefonsamtaler med bl.a. kunder og leverandører.


I både tidligere vejledninger og afgørelser, har Datatilsynet således fastslået, at optagelse af telefonsamtaler som det klare udgangspunkt alene kan ske på baggrund af et samtykke.


På visse punkter har Datatilsynet med sin nye vejledning blødt op på denne strenge tilgang. Det er i denne sammenhæng nødvendigt at sondre mellem optagelse af telefonsamtaler med henblik på dokumentation og optagelse af telefonsamtaler med henblik på uddannelse.


Optagelse af telefonsamtaler som dokumentation

Datatilsynet har ikke tidligere generelt udtalt, at en organisation kan optage telefonsamtaler med henblik på dokumentation. Dette er nu ændret med vejledningen. Det fremgår således af Datatilsynets nye vejledning, at det vil være lovligt for organisationer at optage telefonsamtaler uden et samtykke fra den registrerede, hvis det er nødvendigt for at kunne dokumentere samtalens indhold. Det er en betingelse, at behovet for at dokumentere samtalen ikke kan ske uden optagelse af telefonsamtalen. Hvis der som en del af samtalen også indgår CPR-numre, strafbare forhold og/eller følsomme personoplysninger, skal organisationen kunne henvise til samtlige relevante hjemler, som grundlag for optagelse af telefonsamtalen.


Optagelse af telefonsamtale med henblik på uddannelse

I forhold til optagelse af telefonsamtaler med henblik på uddannelse, fastholder Datatilsynet som udgangspunkt sin tidligere praksis. Organisationen skal derfor som udgangspunkt stadig indhente et aktivt samtykke for at kunne optage en telefonsamtale med fx en kunde med henblik på træning og uddannelse af sine medarbejdere. Kravet om samtykke blev bl.a. fastslået i en afgørelse fra Datatilsynet  i 2019. I afgørelsen nedlagde Datatilsynet midlertidigt forbud over for en privat virksomhed imod at optage telefonsamtaler til intern træningsbrug, indtil der blev skabt en teknisk løsning, som gjorde det muligt at indhente et forudgående samtykke fra kunderne.


Datatilsynet åbner dog i sin nye vejledning op for, at organisationer i helt særlige tilfælde kan optage telefonsamtaler til brug for uddannelse og træning af medarbejdere, uden indhentelse af et forudgående samtykke. Det er i så fald en betingelse, at organisationens interesse i at højne kvaliteten af rådgivningen vejer tungere end den registreredes interesse i ikke at få sin telefonsamtale optaget. Som eksempler på dette nævner Datatilsynet bl.a. akut- og redningstjenester, da træning af medarbejdere på baggrund af tidligere telefonsamtaler for disse erhverv kan være afgørende for folks sundhed.


Bech-Bruuns kommentarer

Datatilsynets nye retningslinjer for optagelse af telefonsamtaler indebærer bl.a., at man som dataansvarlig kan overveje, om det fortsat er nødvendigt at indhente samtykke til optagelse af telefonsamtaler. Hvis jeres organisation fx befinder sig inden for forsikringsbranchen eller den finansielle sektor, kan der efter den nye vejledning formentlig være mulighed for at optage telefonsamtalerne på baggrund af et andet retsgrundlag end samtykke. Det er dog meget vigtigt, at jeres organisationen begrunder og dokumenterer, hvorfor et samtykke ikke er nødvendigt.


Udover sikring af et lovligt behandlingsgrundlag til brug for optagelse af telefonsamtaler, skal jeres organisation blandt andet også overholde følgende databeskyttelsesretlige forpligtelser i forbindelse hermed:


  • Slettefrister for telefonoptagelserne.
  • Opfyldelse af oplysningspligten, inden optagelse påbegyndes.
  • Mulighed for indsigt og sletning af telefonoptagelserne.
  • Opdatering af fortegnelse.
  • Udarbejdelse af risikovurdering.

Har din organisation brug for rådgivning i relation til optagelse af telefonsamtaler, så står vores specialistteam indenfor databeskyttelsesret klar til at hjælpe dig.


Vejledningen kan findes her.

Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Bech Bruun logo
København
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
72 27 00 00
72 27 00 27
info@bechbruun.com
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
New York
412 West 15th Street, 15th
New York 10011
Shanghai
No.1440 Yan'an Middle Road
Suite 2H08, Jing'an District
200040 Shanghai
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hvordan sikrer du en passende sikkerhed på din hjemmeside i henhold til GDPR?
Hvordan sikrer du en passende sikkerhed på din hjemmeside i henhold til GDPR?
12/05/2021
Persondata
EU: Nye regler om kunstig intelligens på vej
EU: Nye regler om kunstig intelligens på vej
07/05/2021
Øvrige, IT- og telekommunikation, Persondata
GDPR-håndhævelse: Danmarks første GDPR-dom
GDPR-håndhævelse: Danmarks første GDPR-dom
04/05/2021
Persondata
Forbruger­ombudsmanden reagerer på urimelige vilkår for dataindsamling
Forbruger­ombudsmanden reagerer på urimelige vilkår for dataindsamling
04/05/2021
Persondata, E-handel og markedsføring
Seneste nyt fra Det Europæiske Data­beskyttelsesråd
Seneste nyt fra Det Europæiske Data­beskyttelsesråd
04/05/2021
Persondata
Pligten til at rapportere passagerdata fortsætter på ubestemt tid
Pligten til at rapportere passagerdata fortsætter på ubestemt tid
20/04/2021
Transportret, Persondata
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2021 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted