Sø- og Handelsretten har for nylig haft lejlighed til at tage stilling til en varemærkeretlig problemstilling, som kun sjældent når helt til domstolene, nemlig om modernisering af registrerede eksisterende varemærker. Der findes mange eksempler på, at logoer og figurlige udformninger af bogstaver og ord med tiden opleves som gammeldags eller forældede. Det er baggrunden for, at mange virksomheder løbende moderniserer deres logoer og løbende foretager nye registreringer.
Modernisering af Dankort-logoet
Nets, som er indehaver af DANKORT, har for nogen tid siden moderniseret Dankort-logoet på følgende måde:
Nets har en række ældre varemærkeregistreringer af det gamle logo bl.a. fra 1982 og fra 2003.
Uvæsentlige ændringer?
Varemærkeloven giver mulighed for at man kan søge eksisterende registrerede varemærker moderniseret/ændret, hvis der er tale om ”uvæsentlige ændringer, der ikke påvirker helhedsindtrykket af varemærket”
Nets mente, at der var tale om sådanne uvæsentlige ændringer og søgte om, at de eksisterende registreringer fra 1982 og 2003 blev ændret. Årsagen til, at virksomheden ønskede at ændre de eksisterende registreringer fremfor at søge nye registreret, har formentlig været at bevare eneretten helt fra 1982, hvor det ældste mærke var registreret. Nets argumenterede for, at der var tale om uvæsentlige ændringer af varemærkerne, og for at forbrugerne ikke opfattede, at Dankortlogoet var blevet ændret.
Både Varemærkestyrelsen og Ankenævnet fandt imidlertid, at de i alt tre ændringer, der var foretaget af det grafiske udtryk tilsammen havde ændret helhedsindtrykket og derfor ikke kunne tillades.
De grafiske ændringer
Ændringerne bestod i 1) at logoformen var ændret fra et kvadrat til en oval, 2) at den lodrette streg i bogstavet K var fjernet og 3) rammens farve var ændret fra sort til grå.
Sø- og Handelsretten udtalte, at disse tre ændringer ikke blot ændrede en detalje, men ændrede de karakteristiske bestanddele og dermed mærkets identitet.
Ankenævnet havde bl.a. argumenteret med støtte i forarbejderne til lovbestemmelsen, som talte for en meget snæver anvendelse af adgangen til at ændre eksisterende mærker, og med støtte i det forhold, at man i den europæiske fælles varemærkeordning slet ikke tillader ændringer i et registreret varemærke.
Sø- og Handelsrettens dom
Sø- og Handelsretten var enige med Ankenævnet i, at logoernes helhedsindtryk var ændret med de tre ændringer. Retten udtalte desuden, at forbrugernes oplevelse af det ændrede mærke ikke har betydning for vurderingen. Det er kun en nøgtern sammenligning af det gamle og det nye mærke, der kan afgøre sagen.
Endelig lagde retten også vægt på, at man som mærkeindehaver altid kan søge om en ny registrering af sit varemærke.
LETT bemærker
Resultatet er ikke overraskende, men slår fast, at det kun er ganske få og ubetydelige ændringer, der kan foretages i eksisterende varemærker. Ønsker man større moderniseringer af sine varemærker, så må man søge om registrering på ny.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →