Den hollandske forbrugerorganisation Consumentenbond har valgt at anlægge sag mod en mobilproducent, som ikke vil levere sikkerhedsopdateringer til en smartphone. Ifølge forbrugerorganisationen er mobilproducenter forpligtede til at levere sikkerhedsopdateringer de to første år af mobiletelefons levetid. Det danske forbrugerråd Tænk har erklæret sig enig i den hollandske udlægning, men det er endnu uvist, om Consumtenbond har ret i sin påstand, da hverken de hollandske eller danske domstole har behandlet spørgsmålet endnu.
Smartphones modtager sjældent opdateringer
Tilbage i 2015 viste en undersøgelse foretaget af Consumentenbond, at en mobilproducents smartphones kun i meget begrænset omfang opdateres de første to år efter markedsintroduktionen af telefonmodellen. Det kan bl.a. føre til at kritiske sikkerhedshuller ikke lukkes som den såkaldte Stagefright-bug, som gjorde det f.eks. muligt at overtage kontrollen med en mobiltelefon ved blot at sende en særlig MMS-besked til telefonen.
Consumentenbond anlægger sag
Consumentenbonds påstand er, at den 2-årige reklamationsret forpligter mobilproducenter til at levere de nødvendige opdateringer inden for 2 år efter køb af mobiltelefonen. Det er endnu uklart, om Consumentenbond påstand angår generelle opdateringer eller alene softwareopdateringer. Da reklamationsretten gælder i to år fra mobiltelefonens overgivelse, kan opdateringsforpligtelsen potentielt strække sig til langt mere end to år fra markedsintroduktionen. Det kan have stor betydning for leverandørerne, da en del hardware - bl.a. mobiltelefoner - stadig sælges flere år efter den første introduktion på markedet.
Da mobilproducenten ikke er enig i Consumentenbonds fortolkning af reklamationsretten, anlagde Consumentenbond sag ved de hollandske domstole med påstand om, at mobilproducenten skal levere:
- tilgængelige opdateringer af softwaren på mobilproducentens telefoner
- klar og utvetydig information til slutkunderne på salgstidspunktet om hvor længe, slutkunden kan forvente at modtage sikkerhedsopdateringer
- information om kritiske sikkerhedshuller i mobilproducentens telefoner, herunder eksempelvis om Stagefright-buggen.
Udfaldet af sagen kan få betydning i Danmark
Hvis softwaren kan anses for en integreret del af produktet, kan der være grundlag for at bringe reklamationsretten i spil over for manglende opdateringer, idet sikkerhedshuller kan gøre telefonen uanvendelig for slutbrugeren. Forbrugerrådet Tænk har allerede tilsluttet sig Consumentenbonds holdning og givet udtryk for, at de er parate til at føre en tilsvarende sag i Danmark, hvis det skulle blive nødvendigt. Ligesom de hollandske domstole har de danske domstole heller ikke har haft lejlighed til at behandle spørgsmålet endnu. I første omgang afventer vi den hollandske dom og følger op, når den kommer.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →