Artikel
Konkurrerende restaurants navn udgjorde en krænkelse
Sø- og Handelsretten har ved en dom afsagt den 16. juli 2015 fastslået, at en restaurants brug af navnet Kiin Thai udgjorde en krænkelse af Michelinrestauranten Kiin Kiins ikke-registrerede varemærkeret.
Kiin ApS er indehaver af Michelin thairestauranten Kiin Kiin i København.
Den 7. november 2014 åbnede en konkurrent en thairestaurant beliggende i Rødovre Centrum. Restauranten blev drevet og markedsført under navnet Kiin Thai, herunder ved skiltning, på hjemmeside og Facebook.
For at opnå varemærkeretlig beskyttelse er det en betingelse, at varemærket har særpræg og ikke er beskrivende. “Kiin” på thai betyder “spis”. Når et varemærkes særpræg vurderes, er det ikke afgørende, om mærket består af et eller flere danske ord, eller om det består af ord på andre sprog. Det, der er afgørende, er, om det kan forventes, at den relevante omsætningskreds kender de pågældende ord og forstår eller tillægger dem en særlig betydning.
Da indehaveren af Kiin Kiin blev opmærksom på konkurrentens brug af navnet Kiin Thai for konkurrerende virksomhed, anlagde indehaveren af Kiin Kiin sag mod konkurrenten med påstand om varemærkekrænkelse. Kiin Kiin er ikke registreret som varemærke, men indehaveren af Kiin Kiin gjorde gældende, at han havde opnået en ibrugtaget varemærkeret til Kiin Kiin som følge af Kiin Kiins renommé og markedsposition.
Heroverfor gjorde konkurrenten gældende, at ordet “Kiin” efter sin beskaffenhed er udelukket fra varemærkebeskyttelse, idet “Kiin” er generisk af natur og uden særpræg, da ordet “spis” er beskrivende for en restaurant. Konkurrenten anførte derudover, at flere restauranter verden over anvender ordet “kiin” i deres navne, og at konkurrenten som følge heraf ikke kan forbydes at anvende navnet Kiin Thai, da dette på thai blot betyder ”spis thai”.
Sø- og Handelsrettens afgørelse
Sø- og Handelsretten fastslog, at varemærket Kiin Kiin har tilstrækkeligt særpræg, og at ejeren af Kiin Kiin har opnået varemærkebeskyttelse til navnet via ibrugtagning. Retten bemærkede, at det var uden betydning, at thai-talende personer vil kunne forstå ordet ”kiin” som ”at spise”.
Retten fastslog herefter, at Kiin Thai's navn var forveksleligt med Kiin Kiin, og at det udgjorde en krænkelse af Kiin Kiins varemærkeret.
LETT bemærker
Når en virksomhed vælger sit navn eller varemærke, skal virksomheden være opmærksom på, at beskrivende ord som udgangspunkt ikke kan opnå varemærkebeskyttelse. Det er derfor anbefalelsesværdigt, at virksomheder vælger særprægede ord, idet virksomheden ellers ikke vil kunne forhindre konkurrenter i at gøre brug af lignende betegnelser.
Når et varemærkes særpræg vurderes, foretages vurderingen ikke kun på baggrund af det danske sprog, men tillige på andre sprog. Det afgørende for, om ordet har særpræg, er, om det kan forventes, at den relevante omsætningskreds kender ordet.
Patent- og Varemærkestyrelsen har udtalt, at danskere generelt set har et ganske godt kendskab til svensk, norsk, engelsk og tysk. Hvis et ord på et af disse sprog er beskrivende, har ordet ikke særpræg til at opnå varemærkeretlig beskyttelse.
Derudover er Patent- og Varemærkestyrelsen af den opfattelse, at danskere har et vist kendskab til fransk, spansk og italiensk, og ord på ét af disse sprog vil derfor også kunne være beskrivende og dermed udelukket fra beskyttelse.
Dommen fastslår, at et beskrivende ord på thai ikke er beskrivende for den danske omsætningskreds, men har særpræg i Danmark.
Det må dog under alle omstændigheder anbefales, at virksomheder vælger et ord, der ikke er beskrivende uanset sprog, da der altid vil være en vis risiko for, at den relevante omsætningskreds opfatter ordet beskrivende.
Kontakt LETT for en vurdering af et ords særpræg, eller hvis din virksomhed overvejer at beskytte sit varemærke.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →