Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Kodeks for det gode kunde-leverandørsamarbejde i it-projekter

Bird & Bird
10/05/2017
Kodeks for det gode kunde-leverandørsamarbejde i it-projekter
Statens IT-projektråd har længe haft sin egen "Guide til godt kunde-leverandørsamarbejde", som de færreste har lagt mærke til. Så er der bedre håb for det nye kodeks, som Statens It-projektråd, DI digital, It-Branchen, Dansk IT, udvalgte it-leverandører samt udvalgte statslige myndigheder i fællesskab har udarbejdet for at understøtte det gode samarbejde i it-projekter, hvor statslige myndigheder indgår som kunder på større it-leverancer.

Dette brede samarbejde mellem myndigheder, leverandører og brancheforeninger har udmøntet sig i et glimrende kodeks med konkrete råd og anbefalinger. Hensigten er at få projekterne og samarbejdet med leverandøren forankret helt op i topledelserne hos begge parter samt at sikre tidlig og vedvarende dialog gennem hele forløbet. Man kan få god inspiration, uanset om man arbejder i den private eller den offentlige sektor.

Kodekset bygger på 7 principper, der skal understøtte et "bedre samarbejde mellem myndigheder og it-leverandører". I principperne indgår initiativer som både kunden og leverandøren kan anvende til at styrke "det gode samarbejde", men initiativpligten ligger i største grad hos kunden.

Ud af de 7 principper vil statens It-projektråd have særligt fokus på de tre første principper (markeret med fed herunder) men vil ved risikovurderinger og genbesøg følge op på forbedringer inden for alle syv områder.

Principperne er:

1. Projekt og samarbejde forankres i topledelsen

2. Der styres efter fælles mål og efter de vigtigste forretningsmæssige behov

3. De rette kompetencer matches og er til stede gennem hele projektet

4. Governance og scope tilpasses projektets karakter og drøftes tidligt

5. Problemer, udfordringer og risikoanalyser deles hele vejen gennem projektet

6. Der holdes fokus på transparens og åbenhed

7. Tidlig og vedvarende dialog dyrkes

Under hvert princip beskrives initiativer til, hvordan kunden og leverandøren under hele forløbet kan bidrage til det gode samarbejde. Ifølge kodekset skal der foregå løbende dialog mellem parterne, hvor både kunden og leverandøren er fuldt åbne over deres behov og begrænsninger for at skabe en åben og tillidsfuld kultur i projekterne. Den løbende dialog styrkes ved møder og workshops, hvor nye oplysninger og input konstant gennemgås.

Principperne er ikke en del af den fællesstatslige projektmodel*, men dette kodeks er ment som et supplement dertil. Kodekset oplyser konkret, hvad kunden og leverandøren enkeltvis og i fællesskab kan bidrage med i hver fase. Kunden kan fx allerede inddrage leverandøren under idefasen til tidlig dialog og oplyse markedet om behovet, der er på vej, ligesom leverandøren allerede i idefasen overordnet kan oplyse om omkostningskrævende krav.

Principperne udgør ikke krav til it-kontrakterne, men det kan være en god ide at implementere principperne, så begge parter under hele forløbet understøtter projektets fælles mål. Statens it-projektråd vil dog fremover ved risikovurderinger gennemføre stikprøver af, hvor godt myndighederne benytter sig af principperne ved projekter over 10 millioner kr.

Kodekset kan findes på digitaliseringsstyrelsens hjemmeside https://www.digst.dk/kodeks.

 

* Den fælles statslige it-projektmodel skal anvendes af alle statslige myndigheder og omfatter principper for faseinddeling og faseovergange, en række ledelsesprodukter samt principper for organisering og roller.

 



 

 




 

[layerslider id="73"]


Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Bird & Bird logo
København
Sundkrogsgade 21
2100 København Ø
72 24 12 12
72 24 12 13
denmark@twobirds.com
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
VIRK23 er på gaden
VIRK23 er på gaden
16/04/2024
Kontraktret, IT- og telekommunikation, Persondata
EUs nye AI-forordning (AI Act) vedtages snart
EUs nye AI-forordning (AI Act) vedtages snart
26/04/2024
EU-ret, IT- og telekommunikation, Øvrige
Når klagen ikke er helt på plads
Når klagen ikke er helt på plads
21/05/2024
Udbud, IT- og telekommunikation
AI-forordningen endelig vedtaget i EU
AI-forordningen endelig vedtaget i EU
28/05/2024
EU-ret, Immaterialret, Persondata, IT- og telekommunikation
Hvad betyder den ”risikobaserede tilgang” i AI-forordningen i virkelighedens verden?
Hvad betyder den ”risikobaserede tilgang” i AI-forordningen i virkelighedens verden?
11/07/2024
EU-ret, IT- og telekommunikation, Øvrige
Principiel dom om fortolkning af ansvarsbegrænsningsklausul
Principiel dom om fortolkning af ansvarsbegrænsningsklausul
12/08/2024
IT- og telekommunikation, Kontraktret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted