Restauranter har - på lige fod med erhvervsdrivende i andre brancher - mulighed for at opkræve no-show gebyrer, forudsat at visse betingelser er opfyldt. Læs her, hvilke betingelser der skal være opfyldt.
Udeblivelser koster på bundlinjen
Hver dag året rundt oplever restauranter, at deres gæster udebliver fra reservationer. Det betyder tomme borde og mistede indtægter for restauranterne, som ofte ikke kan få genbesat de reserverede borde og således heller ikke kan få solgt ydelsen til anden side. Restauranterne kan endda opleve at have afvist kunder med henvisning til en reservation, som så efterfølgende bliver ramt af et ”no-show”.
No-shows opleves som et stigende problem for restauranterne, og især de mindre restauranter er sårbare over for no-shows og rammes hårdt af den mistede indtjening. Det er derfor af stor interesse for restauranterne at vide, om det er lovligt at opkræve de såkaldte no-show gebyrer, der allerede i dag i et vist omfang bliver krævet i branchen.
Spørgsmålet er i øjeblikket genstand for en del opmærksomhed i forhold til de juriske betingelser, der er forbundet med opkrævningen af gebyrerne. Nedenfor redegør vi nærmere for vores vurdering af spørgsmålet.
Hvad siger lovgivningen?
Hvis der lovligt skal opkræves no-show gebyrer skal dette ske i overensstemmelse med reglerne i blandt andet aftaleloven, købeloven, markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven.
Der er efter Dansk Erhvervs vurdering ikke regler i denne lovgivning, der generelt er til hinder for, at erhvervsdrivende fastsætter no-show gebyrer. Der gælder derfor som udgangspunkt aftalefrihed mellem restauranterne og deres gæster. Restauranter har således - på lige fod med erhvervsdrivende i andre brancher - mulighed for at opkræve no-show gebyrer, forudsat at visse betingelser er opfyldt. I det følgende oplister vi de betingelser der skal være opfyldt, for at restauranterne lovligt kan opkræve gebyrerne.
Det bemærkes, at et no-show gebyr kan opkræves enten som et reservationsgebyr, en forudbetaling eller et depositum.
Hvilke betingelser skal være opfyldt?
Betingelse 1: Gebyret skal være udtrykkeligt vedtaget (accepteret) af kunden
Det er udgangspunktet, at restaurantens forretningsbetingelser, herunder om no-show gebyrer, finder anvendelse mellem restauranten og kunden, hvis forretningsbetingelserne udtrykkeligt er vedtaget af kunden. I dette tilfælde vil et no-show gebyr anses for at have hjemmel i selve aftalen mellem de to parter. Det er i den henseende afgørende, at restauranten klart og tydeligt har oplyst forbrugeren om gebyret, hvis dette skal anses for at være udtrykkeligt vedtaget mellem de to parter. Dette krav svarer samtidig til markedsføringslovens bestemmelser om god markedsføringsskik. Det følger heraf, at gebyret klart skal fremgå af restaurantens aftale med kunden, fx i forbindelse med, at reservationen gennemføres.
Hvis virksomheden klart og tydeligt har oplyst kunden om gebyret, og kunden udtrykkeligt har vedtaget dette, eksempelvis ved afgivelse af sine betalingsoplysninger, vil betingelsen som udgangspunkt være opfyldt.
Betingelse 2: Gebyret skal være rimeligt
Det følger endvidere af reglerne om god markedsføringsskik, samt af aftaleloven, at gebyret ikke må være urimelig højt eller på anden måde urimeligt for kunden.
Hvorvidt dette krav er opfyldt, må ske ved en konkret vurdering i det enkelte tilfælde. Rimeligheden af gebyrets størrelse må ses i sammenhæng med det beløb, som restauranten ville have tjent, hvis kunden var mødt op. Dette forhold kan i praksis være forbundet med betydelig tvivl, da det typisk er uvist, hvilket beløb kunden konkret ville have købt for. Restauranterne bør derfor sikre sig, at gebyret ikke fastsættes for højt, samt at kunden udtrykkeligt har accepteret beløbets størrelse.
Betingelse 3: Gebyret må ikke være usagligt
Det er vores vurdering, at denne betingelse vil være opfyldt, hvis no-show gebyrerne er ens for alle kunder – eller er sagligt differentieret – og gebyrerne er fastsat, fordi den pågældende restaurant erfaringsmæssigt mister omsætning som følge af no-show.
Alle tre ovenstående betingelser skal være opfyldt, for at der er tale om lovlig fastsættelse af no-show gebyrer.
Hvad bringer fremtiden?
Forbrugerombudsmanden er i øjeblikket i dialog med restaurationsbranchen om spørgsmålet og har indledt en undersøgelse af praksis og af retstilstanden på området. Forbrugerombudsmanden har dog i sin tidligere praksis både direkte og indirekte anerkendt muligheden for at opkræve no-show gebyrer.
Danske Erhverv holder jer orienteret, når der foreligger nyt om spørgsmålet.
Læs erhvervs- og vækstministerens svar af 13. september 2016 på udvalgsspørgsmål om emnet
her