Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Kan restauranter opkræve no-show gebyrer?

Dansk Erhverv
24/10/2016
Kan restauranter opkræve no-show gebyrer?


Restauranter har - på lige fod med erhvervsdrivende i andre brancher - mulighed for at opkræve no-show gebyrer, forudsat at visse betingelser er opfyldt. Læs her, hvilke betingelser der skal være opfyldt.


Udeblivelser koster på bundlinjen


Hver dag året rundt oplever restauranter, at deres gæster udebliver fra reservationer. Det betyder tomme borde og mistede indtægter for restauranterne, som ofte ikke kan få genbesat de reserverede borde og således heller ikke kan få solgt ydelsen til anden side. Restauranterne kan endda opleve at have afvist kunder med henvisning til en reservation, som så efterfølgende bliver ramt af et ”no-show”.

No-shows opleves som et stigende problem for restauranterne, og især de mindre restauranter er sårbare over for no-shows og rammes hårdt af den mistede indtjening. Det er derfor af stor interesse for restauranterne at vide, om det er lovligt at opkræve de såkaldte no-show gebyrer, der allerede i dag i et vist omfang bliver krævet i branchen.

Spørgsmålet er i øjeblikket genstand for en del opmærksomhed i forhold til de juriske betingelser, der er forbundet med opkrævningen af gebyrerne. Nedenfor redegør vi nærmere for vores vurdering af spørgsmålet.


Hvad siger lovgivningen?


Hvis der lovligt skal opkræves no-show gebyrer skal dette ske i overensstemmelse med reglerne i blandt andet aftaleloven, købeloven, markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven.

Der er efter Dansk Erhvervs vurdering ikke regler i denne lovgivning, der generelt er til hinder for, at erhvervsdrivende fastsætter no-show gebyrer. Der gælder derfor som udgangspunkt aftalefrihed mellem restauranterne og deres gæster. Restauranter har således - på lige fod med erhvervsdrivende i andre brancher - mulighed for at opkræve no-show gebyrer, forudsat at visse betingelser er opfyldt. I det følgende oplister vi de betingelser der skal være opfyldt, for at restauranterne lovligt kan opkræve gebyrerne.

Det bemærkes, at et no-show gebyr kan opkræves enten som et reservationsgebyr, en forudbetaling eller et depositum.


Hvilke betingelser skal være opfyldt?


Betingelse 1: Gebyret skal være udtrykkeligt vedtaget (accepteret) af kunden
Det er udgangspunktet, at restaurantens forretningsbetingelser, herunder om no-show gebyrer, finder anvendelse mellem restauranten og kunden, hvis forretningsbetingelserne udtrykkeligt er vedtaget af kunden. I dette tilfælde vil et no-show gebyr anses for at have hjemmel i selve aftalen mellem de to parter. Det er i den henseende afgørende, at restauranten klart og tydeligt har oplyst forbrugeren om gebyret, hvis dette skal anses for at være udtrykkeligt vedtaget mellem de to parter. Dette krav svarer samtidig til markedsføringslovens bestemmelser om god markedsføringsskik. Det følger heraf, at gebyret klart skal fremgå af restaurantens aftale med kunden, fx i forbindelse med, at reservationen gennemføres.

Hvis virksomheden klart og tydeligt har oplyst kunden om gebyret, og kunden udtrykkeligt har vedtaget dette, eksempelvis ved afgivelse af sine betalingsoplysninger, vil betingelsen som udgangspunkt være opfyldt.

Betingelse 2: Gebyret skal være rimeligt
Det følger endvidere af reglerne om god markedsføringsskik, samt af aftaleloven, at gebyret ikke må være urimelig højt eller på anden måde urimeligt for kunden.

Hvorvidt dette krav er opfyldt, må ske ved en konkret vurdering i det enkelte tilfælde. Rimeligheden af gebyrets størrelse må ses i sammenhæng med det beløb, som restauranten ville have tjent, hvis kunden var mødt op. Dette forhold kan i praksis være forbundet med betydelig tvivl, da det typisk er uvist, hvilket beløb kunden konkret ville have købt for. Restauranterne bør derfor sikre sig, at gebyret ikke fastsættes for højt, samt at kunden udtrykkeligt har accepteret beløbets størrelse.

Betingelse 3: Gebyret må ikke være usagligt
Det er vores vurdering, at denne betingelse vil være opfyldt, hvis no-show gebyrerne er ens for alle kunder – eller er sagligt differentieret – og gebyrerne er fastsat, fordi den pågældende restaurant erfaringsmæssigt mister omsætning som følge af no-show.

Alle tre ovenstående betingelser skal være opfyldt, for at der er tale om lovlig fastsættelse af no-show gebyrer.


Hvad bringer fremtiden?


Forbrugerombudsmanden er i øjeblikket i dialog med restaurationsbranchen om spørgsmålet og har indledt en undersøgelse af praksis og af retstilstanden på området. Forbrugerombudsmanden har dog i sin tidligere praksis både direkte og indirekte anerkendt muligheden for at opkræve no-show gebyrer.

Danske Erhverv holder jer orienteret, når der foreligger nyt om spørgsmålet.

Læs erhvervs- og vækstministerens svar af 13. september 2016 på udvalgsspørgsmål om emnet her
 






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Hvorfor er det så vigtigt at have en ejeraftale mellem ejerne af små og mellemstore virksomheder? Fordi fordi Selskabsloven ikke tager stilling til mange af de helt væsentlige forhold, som typisk opstår mellem ejerne. Bliv klogere i denne episode og få gode input til hvordan du kommer i gang samt hvad en ejeraftalen skal indeholde.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Nye blanketkrav ved byretterne i sager om flykompensation
Nye blanketkrav ved byretterne i sager om flykompensation
01/10/2024
Øvrige, Forsikring og erstatning
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
30/10/2024
Insolvens og rekonstruktion, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Lang forsinkelse i horisonten
Lang forsinkelse i horisonten
06/11/2024
Transportret, Øvrige
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
18/11/2024
Kontraktret, Øvrige, Immaterialret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted