Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Invitationer via Facebook-notifikationer er omfattet af spam-forbud

Bech-Bruun
20/08/2018
Invitationer via Facebook-notifikationer er omfattet af spam-forbud
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at virksomheders brug af Facebook-funktionen ”Inviter til side”, som sender notifikationer til Facebook-brugere, er omfattet af markedsføringslovens forbud mod uanmodede elektroniske henvendelser. Brug af funktionen kræver derfor forudgående samtykke fra Facebook-brugeren.


Forbrugerombudsmanden har i en udtalelse fra 16. august 2018 taget stilling til Facebook-funktionen ”Inviter til side”. Funktionen giver indehaveren af en Facebook-side mulighed for at invitere Facebook-brugere til at ”synes godt om” Facebook-siden via en notifikation, som sendes til brugere, der har været aktive på Facebook-siden, fx ved at ”synes godt om” et opslag eller et billede. Funktionen bliver derfor ofte benyttet af virksomheder for at øge trafikken til deres Facebook-platforme.

Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at udsendelse af notifikationer som disse udgør ”elektronisk post” i markedsføringslovens forstand. Brug af funktionen ”Inviter til side” eller andre henvendelser via notifikationer adskiller sig derfor ikke fra andre former for elektroniske henvendelser, hvorfor spam-reglerne finder anvendelse.


Elektroniske henvendelser kræver samtykke


For virksomheder, der benytter Facebook eller andre sociale platforme til brug for deres markedsføring, betyder Forbrugerombudsmandens vurdering, at de bør indrette sig efter, at henvendelser via notifikationer kræver forudgående samtykke fra modtageren.

Forbrugerombudsmanden har i den forbindelse udtalt, at et klik på ”synes godt om”-ikonet på et af virksomhedens Facebook-opslag eller selve siden ikke i sig selv opfylder kravene til et frivilligt, specifikt og informeret samtykke. Det blotte forhold, at de sociale medier giver virksomheder nye muligheder for at henvende sig direkte til forbrugere, gør ikke, at det nødvendigvis er lovligt. Forbrugeren skal have givet sit klare samtykke, før en virksomhed må henvende sig. Den hastige udvikling af teknologier og applikationer til og på sociale medier betyder, at virksomhederne løbende bør vurdere, om nye tiltag er i overensstemmelse med lovgivningen.


Bech-Bruuns kommentar


Forbrugerombudsmandens vurdering har været imødeset, om end det ikke var forventningen, at den overordnede konklusion ville have været anderledes. Dette følger for så vidt allerede af, at begrebet ”elektronisk post” ifølge lovforarbejderne til markedsføringsloven skal fortolkes bredt og teknologineutralt for at sikre beskyttelsen af forbrugernes privatliv.

Udtalelsen understreger vigtigheden i, at virksomheder er opmærksomme, når de anvender elektronisk markedsføring – herunder særligt på sociale medier. Det er specielt vigtigt at foretage en grundig juridisk vurdering af et markedføringstiltag, som omfatter brug af nye funktionaliteter og teknologier.

Vores eksperter står klar til at hjælpe dig og din virksomhed.

 

 



 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Mange iværksætter overvejer før eller siden om de skal have eksterne investorer ind. Hvad skal man gøre sig af overvejelser inden man vælger at tage investorer ind i sin virksomhed?
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Juridiske kandidater er i høj kurs
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Fejl i passagerafgift vil koste 10.000 kr. per styk
Fejl i passagerafgift vil koste 10.000 kr. per styk
28/11/2024
Transportret, Skatte- og afgiftsret, Øvrige
Hotel Nyborg Strand vinder principiel retssag med bistand fra Focus Advokater
Hotel Nyborg Strand vinder principiel retssag med bistand fra Focus Advokater
26/11/2024
Kontraktret, Øvrige
Andel Energis varsling af aftaleændringer levede ikke op til reglerne
Andel Energis varsling af aftaleændringer levede ikke op til reglerne
02/12/2024
Kontraktret, E-handel og markedsføring
Skærpet regulering af miljømarkedsføring: Nye regler og anbefalinger
Skærpet regulering af miljømarkedsføring: Nye regler og anbefalinger
05/12/2024
E-handel og markedsføring, EU-ret, Øvrige
Østre Landsret frifinder virksomhed for medvirken til ulovligt telefonsalg
Østre Landsret frifinder virksomhed for medvirken til ulovligt telefonsalg
06/12/2024
E-handel og markedsføring
Ulovlig markedsføring til 7 personer koster bøde på 90.000 kroner
Ulovlig markedsføring til 7 personer koster bøde på 90.000 kroner
09/12/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted