Artikel
Invitationer via Facebook-notifikationer er omfattet af spam-forbud
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at virksomheders brug af Facebook-funktionen ”Inviter til side”, som sender notifikationer til Facebook-brugere, er omfattet af markedsføringslovens forbud mod uanmodede elektroniske henvendelser. Brug af funktionen kræver derfor forudgående samtykke fra Facebook-brugeren.
Forbrugerombudsmanden har i en udtalelse fra 16. august 2018 taget stilling til Facebook-funktionen ”Inviter til side”. Funktionen giver indehaveren af en Facebook-side mulighed for at invitere Facebook-brugere til at ”synes godt om” Facebook-siden via en notifikation, som sendes til brugere, der har været aktive på Facebook-siden, fx ved at ”synes godt om” et opslag eller et billede. Funktionen bliver derfor ofte benyttet af virksomheder for at øge trafikken til deres Facebook-platforme.
Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at udsendelse af notifikationer som disse udgør ”elektronisk post” i markedsføringslovens forstand. Brug af funktionen ”Inviter til side” eller andre henvendelser via notifikationer adskiller sig derfor ikke fra andre former for elektroniske henvendelser, hvorfor spam-reglerne finder anvendelse.
Elektroniske henvendelser kræver samtykke
For virksomheder, der benytter Facebook eller andre sociale platforme til brug for deres markedsføring, betyder Forbrugerombudsmandens vurdering, at de bør indrette sig efter, at henvendelser via notifikationer kræver forudgående samtykke fra modtageren.
Forbrugerombudsmanden har i den forbindelse udtalt, at et klik på ”synes godt om”-ikonet på et af virksomhedens Facebook-opslag eller selve siden ikke i sig selv opfylder kravene til et frivilligt, specifikt og informeret samtykke. Det blotte forhold, at de sociale medier giver virksomheder nye muligheder for at henvende sig direkte til forbrugere, gør ikke, at det nødvendigvis er lovligt. Forbrugeren skal have givet sit klare samtykke, før en virksomhed må henvende sig. Den hastige udvikling af teknologier og applikationer til og på sociale medier betyder, at virksomhederne løbende bør vurdere, om nye tiltag er i overensstemmelse med lovgivningen.
Bech-Bruuns kommentar
Forbrugerombudsmandens vurdering har været imødeset, om end det ikke var forventningen, at den overordnede konklusion ville have været anderledes. Dette følger for så vidt allerede af, at begrebet ”elektronisk post” ifølge lovforarbejderne til markedsføringsloven skal fortolkes bredt og teknologineutralt for at sikre beskyttelsen af forbrugernes privatliv.
Udtalelsen understreger vigtigheden i, at virksomheder er opmærksomme, når de anvender elektronisk markedsføring – herunder særligt på sociale medier. Det er specielt vigtigt at foretage en grundig juridisk vurdering af et markedføringstiltag, som omfatter brug af nye funktionaliteter og teknologier.
Vores eksperter står klar til at hjælpe dig og din virksomhed.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →