Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Intet påbud om at angive konkurrentens varemærke som et negativt søgeord

TVC Advokatfirma
01/05/2023
Intet påbud om at angive konkurrentens varemærke som et negativt søgeord
TVC Advokatfirma logo
Sø- og Handelsretten slår endnu engang fast, at virksomheder ikke er nødsaget til at anvende konkurrenters varemærke som et negativt søgeord i Google AdWords kampagner. Hvad er negative søgeord i Google AdWords?

Ved hjælp af negative søgeord, har man mulighed for at ekskludere visse søgeord fra sine kampagner, og dermed forhindre et bestemt ord eller en bestemt sætning i at udløse visning af ens annonce. Dette afgrænser som udgangspunkt søgeresultatet, og sikrer at annoncen kun fokuserer på de søgeord, man finder relevante for ens kunder. Man kan dermed som annoncør sørge for en forbedret og målrettet visning af søgeresultater, og altså sikre, at ens annonce vises til interesserede brugere.


Modsat kan man også betale sig til en større synlighed gennem Google AdWords, da man ved hjælp af søgeord og søgeordskombinationer kan blive vist i andre sammenhænge ved et søgeresultat.


Afgørelsen

Den 21. april 2023 afsagde Sø-og Handelsretten dom i en sag, der omhandlede hvorvidt Nord-Smil.dk krænkede Godt Smils varemærke, og om de på baggrund heraf skulle påbydes en negativ afgrænsning af søgeord i Google AdWords.


Nord-Smil havde i en periode anvendt en søgeordskampagne med specifik brug af adskillige søgeord og søgeordskombinationer, som var målrettet ”Godt Smil”. På baggrund af dette, lagde retten til grund, at Nord-Smil, havde udvist krænkende adfærd overfor varemærket Godt Smil, som har eneret til brugen heraf, jf. varemærkelovens § 4, jf. § 3. Retten mente derfor, at Nord-Smil havde overtrådt markedsføringslovens § 3, stk. 1, ved at have udvist illoyal adfærd i forbindelse med udnyttelse af Godt Smils varemærkerettigheder.


Retten vurderede herefter, om der skulle foretages foranstaltninger vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt Nord-Smil skulle påbydes at gøre brug af en negativ afgrænsning, hvad angik Godt Smils varemærke som søgeord.


Da retten imidlertid vurderede, at undladelse af denne form for afgrænsning hverken var i strid med varemærkeloven eller god markedsføringsskik, fandtes der ikke grundlag for at påbyde Nord-Smil dette.


Har du brug for rådgivning?

Er du i tvivl om reglerne for anvendelse af Google AdWords og generelt markedsføringsloven, er du altid velkommen til at kontakte vores specialister på området.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
EU's AI-lov: Et vigtigt skridt for musikindustrien og kampen mod ulovlig brug af musik
EU's AI-lov: Et vigtigt skridt for musikindustrien og kampen mod ulovlig brug af musik
14/02/2024
Immaterialret, EU-ret
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
22/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvordan skal man beskattes som influencer?
Hvordan skal man beskattes som influencer?
20/02/2024
Skatte- og afgiftsret, E-handel og markedsføring
Hvad skal du som influencer være opmærksom på ved samarbejdsaftaler?
Hvad skal du som influencer være opmærksom på ved samarbejdsaftaler?
19/02/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmandens rolle
Forbrugerombudsmandens rolle
27/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
28/02/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted