Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Hvordan kan fødevarevirksomhederne blive endnu bedre til at overholde anprisningsreglerne?

Bech Bruun
17/11/2022
Hvordan kan fødevarevirksomhederne blive endnu bedre til at overholde anprisningsreglerne?
Bech Bruun logo
Reglerne for markedsføring af fødevarer er komplekse, og der er mange forhold at tage højde for i relation til markedsføringen. Fødevarestyrelsen har offentliggjort resultatet af en kontrolkampagne med fokus på fødevareanprisningsreglerne. Resultatet af kampagnen er, ifølge Fødevarestyrelsen, at 34 procent af de kontrollerede fødevarevirksomheder har markedsført produkter i strid med reglerne.

Relevante regler

Reglerne om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer (EU-forordning nr. 1924/2006) (anprisningsreglerne) fastslår, at udsagn om en positiv sammenhæng mellem en fødevare og ernæring eller sundhed skal være EU-godkendt og samtidigt videnskabeligt dokumenteret.


I tillæg til fødevarelovgivningen skal fødevarevirksomheder ligeledes iagttage de generelle markedsføringsregler, som administreres af Forbrugerombudsmanden (lov om markedsføring nr. 866/2022). Loven er ikke mindst relevant i forhold til de digitale markedsføringskanaler og former, som i højere grad anvendes til at kommunikere om fødevarer, herunder de sociale medier.


Fødevarestyrelsens kontrol

Fødevarestyrelsens seneste kontrolkampagne havde til formål at kontrollere om ernærings- og sundhedsanprisninger, som anvendes på fødevarers emballage eller tilhørende markedsføringsmateriale, anvendes i overensstemmelse med anprisningsreglerne. Kontrolkampagnen omfattede, ifølge styrelsens pressemeddelelse, 253 dagligvarebutikker, internetbutikker, importvirksomheder og kæder.


I 34 procent af kontrolbesøgene blev der givet en eller flere sanktioner vedrørende brugen af ulovlig omtale af ernæring og sundhed på emballage, skilte og digitale platforme. Fødevarestyrelsen omtaler resultatet af deres kampagne som ikke-acceptabelt, idet hver tredje virksomhed fik sanktioner for at afgive usande eller upræcise oplysninger, som, ifølge styrelsen, kan vildlede forbrugerne. Fødevarestyrelsen udtaler i pressemeddelelsen, at styrelsen vil hjælpe virksomhederne med at rette op på resultatet.


Bech-Bruuns kommentar

Fødevarestyrelsens seneste kontrolkampagne på anprisningsområdet viser, at anprisningsreglerne stadig er meget komplekse at anvende i praksis. Desuden er der sket en digital udvikling i markedsføring af fødevarer, som EU-reglerne fra 2006 ikke helt tager højde for. Endelig giver anprisnings- og vildledningsreglerne i høj grad mulighed for subjektive fortolkninger. Det betyder, at anprisninger, som anses som værende lovlige i et EU-land, muligvis ikke er lovlige i et andet EU-land, som ligeledes bidrager til kompleksiteten, særligt hvis man som virksomhed opererer på flere markeder.


Kompleks lovgivning, der i høj grad giver mulighed for subjektive fortolkninger

I forhold til anvendelsen af sundhedsanprisninger er det vores anbefaling at anvende EU-godkendte anprisninger og være varsom med at omformulere ordlyden.


Det er tilladt at anvende uspecifikke sundhedsanprisninger. Betingelsen for at anvende uspecifikke udsagn er, at de skal ledsages af en EU-godkendt sundhedsanprisning. Det er, efter vores opfattelse, et af de områder i reglerne, der volder flest udfordringer, og hvor der er særligt mange kontrolsager.


Det kan være meget vanskeligt at vurdere, om betingelserne for at anvende uspecifikke sundhedsanprisninger er opfyldt. Blandt medlemsstaterne kan der desuden være forskel på, hvordan de lokale myndigheder ser på både anvendelsen af uspecifikke sundhedsanprisninger og ikke mindst fysisk placering af anprisninger – både ved anvendelse på emballage, men også ved anvendelse på andre markedsføringsplatforme.


I forhold til de generelle markedsføringsregler skal virksomhederne helt overordnet være opmærksomme på forbuddet mod skjult reklame. Ved brug af influencere til markedsføring af fødevarer skal man som virksomhed sikre sig, at den pågældende influencer efterlever de komplekse fødevare- og markedsføringsregler. Virksomheden risikerer ellers at bliver sanktioneret – eventuelt på lige fod med influenceren.


Kunne Fødevarestyrelsen i højere grad vejlede om styrelsens fortolkning?

Vi finder det positivt, at Fødevarestyrelsen, som nævnt i pressemeddelelsen, vil hjælpe virksomhederne med regelefterlevelse. Særligt på et område, som i den grad er underlagt subjektive vurderinger.


Virksomhederne har, efter vores opfattelse, i højere grad behov for at kende Fødevarestyrelsens fortolkning af de komplekse anprisningsregler og praksis i form af seneste afgørelser og domme. Øget information til fødevarevirksomhederne om Fødevarestyrelsens vurdering og fortolkning – ikke mindst da fortolkningen fra tid til anden kan ændre sig – vil forhåbentlig sikre en højere regelefterlevelse og færre sanktioner fra styrelsens side. Fødevarestyrelsen kunne derfor lade sig inspirere af andre myndigheder, som afholder informationsmøder på virksomhedsniveau til netop at informere om fortolkning af lovgivning.


Bech-Bruuns team af rådgivere inden for markedsføring- og fødevarelovgivning har omfattende erfaring med, hvordan de relevante regler implementeres og fortolkes i praksis. Bech-Bruun kan rådgive og assistere virksomheder både før og efter kontrolbesøg og kan desuden hjælpe med at vurdere, hvorvidt markedsføringen af fødevarer er lovlig.


Se Fødevarestyrelsens pressemeddelelse om kontrolkampagnen her.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Der kan særligt være en fordel ved at handle ejendomme inden den 1. januar 2024. Det kommer vi bl.a. nærmere ind på i denne episode.
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Mange iværksætter overvejer før eller siden om de skal have eksterne investorer ind. Hvad skal man gøre sig af overvejelser inden man vælger at tage investorer ind i sin virksomhed?
Artikler, der kunne være relevante for dig
Brug af fritstående, generelle miljøanprisninger for solcelleanlæg anset som vildledende
Brug af fritstående, generelle miljøanprisninger for solcelleanlæg anset som vildledende
12/01/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Lovforslag om implementering af CSRD fremsat
Lovforslag om implementering af CSRD fremsat
26/02/2024
EU-ret, Selskabsret, Øvrige
ESMA udsender retningslinjer for deling af investeringsanbefalinger på sociale medier
ESMA udsender retningslinjer for deling af investeringsanbefalinger på sociale medier
27/02/2024
Finansiering og bankret, Øvrige
Entreprisekontrakter i nybyggeri – hvad skal du som bygherre være opmærksom på?
Entreprisekontrakter i nybyggeri – hvad skal du som bygherre være opmærksom på?
20/03/2024
Fast ejendom og entreprise, Øvrige
Høring om ændring af kontantreglen: 1.000-kronesedlen kan afvises
Høring om ændring af kontantreglen: 1.000-kronesedlen kan afvises
21/03/2024
Øvrige
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
27/03/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted