Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Hvor mange relæer var skadet?

Hvor mange relæer var skadet?
IUNO logo
Under en søtransport fra Kina til Danmark, blev et parti relæer udsat for vandskade. Vareforsikringen rettede erstatningskrav mod transportøren for deres tab. Retten kom frem til, at godset var totalskadet. Selvom transportøren kunne begrænse sit ansvar efter reglerne i søloven, oversteg ansvarsbegrænsningen i loven vareforsikringens krav, sådan som godset var beskrevet i konnossementet.

En ladningsejer indgik en aftale med en transportør om at transportere relæer fra Kina til Danmark. Da godset ankom, blev der konstateret vandskader på de kasser, som godset var blevet transporteret i. For at fastslå omfanget af skaden, og om selve relæerne i kasserne og indpakningen havde taget skade, blev der foretaget en besigtigelse af godset. Under besigtigelsen blev der også konstateret kakerlakker i kasserne, som stammede fra Asien.


Relæerne var en vigtig del af de maskiner, de var beregnet til og spørgsmålet var, om retten kun på grundlag af besigtigelsen og oplysninger fra ladningsejeren kunne anse relæerne for totalskadede.


Transportøren mente desuden, at de kunne begrænse ansvaret for skaderne efter 5 colli (pakker), da det stod i konnossementet, at det var det antal pakker der var i forsendelsen. Dette gjaldt også selvom beskrivelsen af godset i konnossementet var 5 paller / 108 kartoner, og der var angivet 108 kartoner i den pakliste, som ladningsejeren havde sendt til transportøren da de bookede transporten.

Relæerne var totalskadede

Retten kom frem til, at det ikke var muligt at videresælge relæerne, da de udgjorde en kritisk komponent, som ville kunne gøre stor skade på andre produkter. De udgifter, som ladningsejeren ville have med at teste hvert enkelt relæ, ville overstige de indtægter, der kunne opnås ved salg. Det var heller ikke muligt at udelukke, at der ville opstå korrosion i relæerne over tid. Retten kom derfor frem til, at relæerne var totalskadede.


Retten kom frem til, at der var anført 108 kolli i konnossementet, som ansvarsbeløbet skulle beregnes ud fra, selvom dette ikke stod det rigtige sted i konnossementet. Transportøren havde udfyldt konnossementet, og uklarheden kom derfor transportøren til skade.

IUNO mener

Dommen viser, at retten tager hensyn til hvilken funktion en vare har, og om det kan betale sig at inspicere dem ved afgørelsen af, om varer har lidt skade. Den viser også, at transportørens beskrivelse af antal pakker i konnossementet kan blive tilsidesat, og dermed ikke kan fastsættes af transportøren alene. Dette stemmer overens med sølovens regler.


IUNO anbefaler, at konnossementer inspiceres ved modtagelse fra transportøren for at rydde en uklarhed i godsets beskrivelse af vejen.


[Sø- og Handelsrettens afgørelse af 21. april 2023 i sagen BS-36988/2022-SHR]

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Skift af forsikringsselskab - Dét skal du være opmærksom på
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Skift af forsikringsselskab - Dét skal du være opmærksom på
Mange virksomheder eller privatpersoner oplever at skulle skifte forsikringsselskab, hvilket der kan være mange gode grunde til. I forbindelse med et skift af forsikringsselskab er der dog visse ting man skal holde sig for øje.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Er du klar til den nye kilometerafgift pr. 1. januar 2025?
Er du klar til den nye kilometerafgift pr. 1. januar 2025?
18/01/2024
Miljøret, Transportret, Skatte- og afgiftsret
Finanstilsynet indskærper rådgivningspligt for forsikringsformidlere
Finanstilsynet indskærper rådgivningspligt for forsikringsformidlere
26/02/2024
Forsikring og erstatning, Ansættelses- og arbejdsret
Afbestilte flybilletter resulterede i boardingafvisning
Afbestilte flybilletter resulterede i boardingafvisning
28/02/2024
Forsikring og erstatning
Udsigt til seks timers forsinkelse – ingen kompensation
Udsigt til seks timers forsinkelse – ingen kompensation
21/03/2024
Transportret, EU-ret
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
02/04/2024
Compliance, Energi og forsyning, Transportret
Refusion via rejsebureau
Refusion via rejsebureau
11/04/2024
Øvrige, Transportret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted