Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Hvad bør virksomhedens sexchikanepolitik indeholde?

IUNO
01/02/2021
Hvad bør virksomhedens sexchikanepolitik indeholde?
IUNO logo
I kølvandet af #metoo bevægelsen er en række sager om sexchikane på arbejdspladsen kommet frem i lyset og har udløst store og i nogle tilfælde uforudsete konsekvenser for medarbejdere. For at forebygge sexchikane på arbejdspladsen og håndtere sager om sexchikane korrekt, er det derfor vigtigt at virksomheder udarbejder en intern sexchikanepolitik. Vi kommer i nyhedsbrevet ind på, hvad en sexchikanepolitik konkret kan indeholde.

Med det stigende antal sager om sexchikane på arbejdspladsen, bør virksomheder udarbejde en intern sexchikanepolitik, hvor det er klart for både ledelsen og medarbejdere, hvordan virksomheden vil forebygge og håndtere sager om sexchikane. Derudover bør en sexchikanepolitik gøre det klart, hvilke sanktioner medarbejdere kan blive mødt med, hvis de udøver en adfærd, der ikke overholder politikken.

Hvad kan en sexchikanepolitik konkret indeholde?


En sexchikanepolitik bør være klar og tydelig, så medarbejderne ikke kan være i tvivl om virksomhedens holdning til sexchikane. Det kan for eksempel ske ved at indskrive:


  • En nultolerance over for sexchikane
  • En henvisning til de relevante lovregler
  • En definition af hvad der opfattes som sexchikane
  • Et overblik over de forskellige klagemuligheder
  • En beskrivelse af mulige sanktioner over for uacceptabel adfærd – både i forhold til sexchikane og falske anklager
  • En plan for uddannelse af ledere, tillidsrepræsentanter etc.
  • En henvisning om adgang til rådgivning, herunder anonymt

Når virksomheder udarbejder en intern sexchikanepolitik, bør det samtidig indgå i forberedelserne, om der eksisterer en usund kultur i virksomheden i forhold til sexchikane.


Hvis det er tilfældet, kan der være behov for mere drastiske tiltag som for eksempel krav om åbne døre ved møder på tomandshånd for at forebygge sexchikane. Virksomheder bør desuden løbende undersøge og holde øje med, om der er problemer med sexchikane på arbejdspladsen.


En sexchikanepolitik har stor betydning i praksis

En sexchikanepolitik sætter virksomhedens grænser for, hvad der kan blive accepteret. Desuden skaber det en forventningsafstemning blandt både medarbejdere og ledelse. Når det er klart for alle hvordan sager om sexchikane håndteres, er der større sandsynlighed for at forhastede og forkerte beslutninger undgås.


Derudover kan en sexchikanepolitik være med til at opfylde virksomheders forpligtelse til at sikre et sundt og sikkert psykisk arbejdsmiljø. Vi har tidligere skrevet om Arbejdstilsynets bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø her og om Arbejdstilsynets vejledning om krænkende handlinger, herunder sexchikane, her.


En sexchikanepolitik kan desuden have betydning for udfaldet i sager om sexchikane. Det var tilfældet i en afgørelse fra Østre Landsret, hvor virksomhedens interne sexchikanepolitik indgik i vurderingen af, om en opsigelse af en medarbejder, der havde udøvet sexchikane, var rimelig. I sagen lagde landsretten vægt på, at virksomheden havde en sexchikanepolitik, og at der derfor var anledning til at forvente, at virksomheden ville reagere på medarbejderens adfærd.


IUNO mener

Med det voksende antal sager og fokus på sexchikane er det væsentligt, at virksomheder udarbejder en klar og tydelig sexchikanepolitik. Politikken bør blandt andet beskrive, hvordan medarbejdere, der har været udsat for sexchikane, kan søge hjælp og klage, og hvordan sager om sexchikane håndteres.

IUNO anbefaler, at virksomheder udarbejder en klar intern sexchikanepolitik. Med politikken kan virksomheder tage afstand fra sexchikane og give deres medarbejdere en klar forståelse for den adfærd, der forventes på arbejdspladsen. Ved tvivl om hvilke elementer der bør indgå i udarbejdelsen af en intern sexchikanepolitik, anbefaler IUNO, at virksomheder søger juridisk rådgivning.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Tvillingeforældre får ekstra barsel
Tvillingeforældre får ekstra barsel
03/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
At ophæve på egen bekostning
At ophæve på egen bekostning
04/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Ekstra orlov til tvillingeforældre og lempeligere regler for udenlandsk arbejdskraft
Ekstra orlov til tvillingeforældre og lempeligere regler for udenlandsk arbejdskraft
12/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Flere ansatte indberetter om virksomhedens interne forhold til Den Nationale Whistleblowerordning
Flere ansatte indberetter om virksomhedens interne forhold til Den Nationale Whistleblowerordning
11/04/2024
Compliance, Ansættelses- og arbejdsret
PTSD-ramt politibetjent fik ret i Højesteret
PTSD-ramt politibetjent fik ret i Højesteret
16/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Aktieoptionernes akilleshæl
Aktieoptionernes akilleshæl
19/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted