Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
![Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er](https://jurainfo.dk/storage/4198/conversions/Kontrakt-(2)-medium.jpg)
Indehavere af et registreret varemærke har brugspligt. Det betyder, at dit varemærke skal være taget i brug for alle de varer og/eller tjenesteydelser, det er registreret for, senest 5 år efter registreringen af varemærket.
I nogle lande, herunder USA, skal man af egen drift efter 5 år dokumentere, at man har opfyldt brugspligten. I andre lande og regioner, såsom Danmark og EU, skal man kunne dokumentere, at brugspligten er opfyldt, hvis en konkurrerende virksomhed påstår, at varemærket ikke har været brugt indenfor 5-års fristen.
Læs også: Sådan registrerer du dit varemærke
Undgå at få slettet dit varemærke
Du skal bruge dit varemærke inden for 5 år fra registreringsdatoen, hvis du vil undgå risikoen for at få slettet dit varemærke helt eller delvist. Sletning af varemærket kan ske, hvis tredjemand indgiver begæring om ophævelse af registreringen, eller hvis du ikke overholder fristen for indlevering af dokumentation til de lande, hvor det kræves. Dokumentationsmaterialet kan f.eks. være i form af fakturaer, ordrebekræftelser, avisartikler, brug på hjemmesider og i apps eller markedsføringsmateriale, herunder brochurer, annoncer og kataloger. Vi anbefaler derfor, at du gemmer dateret materiale, der dokumenterer, at du har brugt dit varemærke for de varer og/eller tjenesteydelser, det er registreret for.
Big-Mac afgørelsen
I den såkaldte ”Big-Mac” afgørelse blev det tydeligt, hvor vigtigt det er at have styr på sin dokumentation, når man bliver angrebet af en konkurrerende virksomhed. I 2019 besluttede den Europæiske Unions Kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO) nemlig at ophæve det dengang ca. 20 år gamle EU-varemærke ”Big Mac”, som McDonald’s havde fået registreret i 1998.
Sagen startede med, at den irske burgerkæde, Supermac’s indleverede en ugyldighedserklæring mod McDonald’s brug af varemærket ”Big Mac”, med begrundelsen, at McDonald’s ikke opfyldte sin brugspligt. Som dokumentation i sagen fremlagde McDonald’s erklæringer fra sine egne repræsentanter i Europa, markedsføringsmateriale, udskrifter fra McDonald’s forskellige europæiske hjemmesider og en artikel fra Wikipedia med informationer om burgeren ”Big Mac”.
EUIPO konkluderede, at McDonald’s dokumentation var utilstrækkeligt og lagde bl.a. vægt på:
EUIPO’s afgørelse viser, hvor vigtigt det er for enhver varemærkeindehaver – uanset om det et velkendt varemærke – at overholde sin brugspligt og ikke tage sin ret for givet. Det er derfor altid vigtigt, at man indsamler dateret materiale løbende og er grundig med indsamlingen af materialet, så man til enhver tid kan dokumentere det reelle brug af sit varemærke, hvis det skulle blive nødvendigt.
Hos WTC advokaterne står vi klar til at hjælpe dig. Hvis du har nogen spørgsmål eller har brug for rådgivning vedrørende varemærkeretlig beskyttelse, er du altid velkommen til at kontakte os.
Har du spørgsmål?
Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.