Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Har du husket at bruge dit varemærke?

WTC advokaterne
04/11/2022
Har du husket at bruge dit varemærke?
WTC advokaterne logo
Det mest værdifulde aktiv for mange virksomheder er deres brand. Det er derfor vigtigt at passe på sit varemærke – for ingen rettigheder er uden forpligtelser. Hos WTC advokaterne oplever vi desværre, at virksomheder glemmer at bruge deres varemærke og dermed kan risikere at fortabe sine rettigheder.

Indehavere af et registreret varemærke har brugspligt. Det betyder, at dit varemærke skal være taget i brug for alle de varer og/eller tjenesteydelser, det er registreret for, senest 5 år efter registreringen af varemærket.


I nogle lande, herunder USA, skal man af egen drift efter 5 år dokumentere, at man har opfyldt brugspligten. I andre lande og regioner, såsom Danmark og EU, skal man kunne dokumentere, at brugspligten er opfyldt, hvis en konkurrerende virksomhed påstår, at varemærket ikke har været brugt indenfor 5-års fristen.  


Læs også: Sådan registrerer du dit varemærke


Undgå at få slettet dit varemærke

Du skal bruge dit varemærke inden for 5 år fra registreringsdatoen, hvis du vil undgå risikoen for at få slettet dit varemærke helt eller delvist. Sletning af varemærket kan ske, hvis tredjemand indgiver begæring om ophævelse af registreringen, eller hvis du ikke overholder fristen for indlevering af dokumentation til de lande, hvor det kræves. Dokumentationsmaterialet kan f.eks. være i form af fakturaer, ordrebekræftelser, avisartikler, brug på hjemmesider og i apps eller markedsføringsmateriale, herunder brochurer, annoncer og kataloger. Vi anbefaler derfor, at du gemmer dateret materiale, der dokumenterer, at du har brugt dit varemærke for de varer og/eller tjenesteydelser, det er registreret for.


Big-Mac afgørelsen

I den såkaldte ”Big-Mac” afgørelse blev det tydeligt, hvor vigtigt det er at have styr på sin dokumentation, når man bliver angrebet af en konkurrerende virksomhed. I 2019 besluttede den Europæiske Unions Kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO) nemlig at ophæve det dengang ca. 20 år gamle EU-varemærke ”Big Mac”, som McDonald’s havde fået registreret i 1998.


Sagen startede med, at den irske burgerkæde, Supermac’s indleverede en ugyldighedserklæring mod McDonald’s brug af varemærket ”Big Mac”, med begrundelsen, at McDonald’s ikke opfyldte sin brugspligt. Som dokumentation i sagen fremlagde McDonald’s erklæringer fra sine egne repræsentanter i Europa, markedsføringsmateriale, udskrifter fra McDonald’s forskellige europæiske hjemmesider og en artikel fra Wikipedia med informationer om burgeren ”Big Mac”.


EUIPO konkluderede, at McDonald’s dokumentation var utilstrækkeligt og lagde bl.a. vægt på:


  • at erklæringer udarbejdet af indehaveren selv eller dennes ansatte havde begrænset bevismæssig værdi, da sådanne erklæringer er et udtryk for virksomhedens egne interesser.
  • at markedsføringsmaterialet ikke indeholdte oplysninger om, hvor mange personer der havde modtaget materialet, hvordan materialet var distribueret og hvem modtagerne af materialet var.
  • at henvisningen til brugen af varemærket på internettet ikke var tilstrækkelig, da det ikke viste hvor, hvornår og i hvilken grad varemærket bliv brugt på siderne.
  • at Wikipedia ikke kan betragtes som en troværdig informationskilde.   

EUIPO’s afgørelse viser, hvor vigtigt det er for enhver varemærkeindehaver – uanset om det et velkendt varemærke – at overholde sin brugspligt og ikke tage sin ret for givet. Det er derfor altid vigtigt, at man indsamler dateret materiale løbende og er grundig med indsamlingen af materialet, så man til enhver tid kan dokumentere det reelle brug af sit varemærke, hvis det skulle blive nødvendigt.


Hos WTC advokaterne står vi klar til at hjælpe dig. Hvis du har nogen spørgsmål eller har brug for rådgivning vedrørende varemærkeretlig beskyttelse, er du altid velkommen til at kontakte os.

Har du spørgsmål?

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Irmapigen sejrer i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrer i Sø- og Handelsretten
13/12/2023
Konfliktløsning, Immaterialret, Retssager og voldgift
De immaterialretlige risici ved kunstig intelligens (AI)
De immaterialretlige risici ved kunstig intelligens (AI)
18/12/2023
Immaterialret, IT- og telekommunikation
Beskyt dine aktiver: Sådan sikrer SMV'er tilskud til varemærke- og designbeskyttelse
Beskyt dine aktiver: Sådan sikrer SMV'er tilskud til varemærke- og designbeskyttelse
12/02/2024
Immaterialret
EU's AI-lov: Et vigtigt skridt for musikindustrien og kampen mod ulovlig brug af musik
EU's AI-lov: Et vigtigt skridt for musikindustrien og kampen mod ulovlig brug af musik
14/02/2024
Immaterialret, EU-ret
Beskrivende tegn – kan de registreres som varemærker?
Beskrivende tegn – kan de registreres som varemærker?
25/03/2024
Immaterialret
Varemærket "Trek" var ikke velkendt og ikke krænket
Varemærket "Trek" var ikke velkendt og ikke krænket
27/03/2024
Immaterialret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted