Uret tikker, og klagefristen udløber

Siden den 12. oktober 2023 har anmeldelseskravene under EU's forordning om udenlandske subsidier ("FSR") været gældende. FSR-reglerne giver EU-Kommissionen mulighed for at kontrollere støtte fra lande uden for EU ydet til virksomheder, der opererer i EU, for at sikre, at denne støtte ikke forvrider konkurrencen på EU's indre marked. Pligten til at anmelde indtræder blandt andet for aktører i offentlige udbudsprocedurer, hvor den anslåede værdi af kontrakten overstiger EUR 250 mio. Herudover har FSR også betydning for fusioner over visse tærskelværdier.
EU-Kommissionen har allerede modtaget 2112 anmeldelser under den del af FSR, som omhandler offentlige udbud. Det er omkring syv gange flere, end Kommissionen forventede ved forordningens ikrafttrædelse. Det høje antal anmeldelser viser forordningens omfattende anvendelsesområde. EU-Kommissionen har dog også oplyst, at antallet af anmeldelser muligvis burde være endnu højere, da Kommissionen har set udbud over EUR 250 mio., hvor ordregiver ikke har været opmærksom på anmeldelsespligten under FSR.
Nu er det heldigvis ikke alle anmeldelser, der er udtryk for et 'udfordrende støtteforhold' fra lande uden for EU. Ud af de 2112 anmeldelser var langt størstedelen således simple erklæringer, hvor de pågældende virksomheder erklærer, at den ikke har modtaget udenlandsk støtte over de minimis-tærsklen på EUR 4 mio. over en treårig periode. 322 sager var egentlige anmeldelser, mens 56 sager var såkaldte præ-notifikationsdrøftelser med relation til offentlige udbudsprocedurer, hvor virksomheder havde søgt vejledning hos Kommissionen. Selvom størstedelen af anmeldelserne dermed var i den simple kategori og ikke krævede længere undersøgelser hos Kommissionen, er det dog vigtigt at være opmærksom på – i større udbud – om der består en FSR-forpligtelse.
Vores bemærkninger
Det store antal anmeldelser og erklæringer vidner om, at FSR kommer i spil og bliver (pligtmæssigt) iagttaget i mange udbud. Som Kommissionen bemærker, er der imidlertid stadig en risiko for, at visse aktører ikke er bevidste om deres anmeldelsespligt, hvilket kan skyldes reglernes kompleksitet. Et forhold som efterhånden generelt præger udbudsområdet, hvor der i mere end 50 EU-regelsæt findes forpligtelser, som skal iagttages i forbindelse med visse udbudsprocesser.
Som ordregiver i større udbud (eller meget store udbud efter danske forhold, dvs. over EUR 250 mio.) er det vigtigt at være opmærksom på, om et udbud er omfattet af FSR, da også ordregiver i så fald pålægges en række procespligter, der har betydning for tilrettelæggelsen af udbudsprocessen. Ordregiver skal blandt andet oplyse om tilbudsgivernes anmeldelsespligt i udbudsbekendtgørelsen, stå for kommunikationen med EU-Kommissionen og potentielt afvise tilbudsgivere fra udbudsprocessen, der ikke afleverer eller kun afleverer en mangelfuld anmeldelse. Der kan dermed opstå en decideret konditionsmæssighedseffekt ud af mangelfuld FSR-håndtering. Samtidig skal ordregiver huske at afsætte tilstrækkelig tid til EU-Kommissionens sagsbehandlingstid i forhold til blandt andet påtænkt kontraktstart.
Virksomheder, som modtager betydelige midler fra tredjelande (herunder lande som Norge og Storbritannien), og som deltager i større udbud, bør også være opmærksomme på reglerne. Det er vores erfaring fra begge sider af udbudsprocessen, at der kan være et ganske stort internt arbejde forbundet med at indsamle oplysninger om alle bidrag, som virksomheden har modtaget fra tredjelande. For nogle virksomheder kan det derfor være en fordel at overveje, om man har de nødvendige interne systemer og processer til dette, inden oplysningerne eventuelt skal bruges i forbindelse med et konkret udbud, hvor fristen kan være kort.
Vi har tidligere beskrevet forpligtelserne under FSR mere udførligt i denne artikel. Derudover kan både ordregivere og tilbudsgivere finde en række praktiske oplysninger om anmeldelsespligt og den praktiske fremgangsmåde på EU-Kommissionens hjemmeside her.
Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.