To nye forsøgsordninger, der trådte i kraft den 17. januar 2019, har medført et Københavnsk bybillede præget af motoriserede løbehjul og skateboards, segboards mv.
Forsøgsordningerne, der regulerer de nye motoriserede og selvbalancerende køretøjer, baserer sig på overordnet på de samme regler, som for cyklister. Der opstilles dog enkelte specifikke krav; eksempelvis:
- Alderskrav på 15 år
- Fartbegrænsning
- Erstatning
- Forsikring mv.
Læs mere i færdselsstyrelsens faktaark om de to nye forsøgsordninger her:
Faktaark om motoriserede løbehjul
Faktaark om selvbalancerende køretøjer og motoriserede skateboards
Selvkørende biler – hvornår?
Vi afventer fortsat at se forsøgsordningen for selvkørende biler implementeret, ligesom Auto-nomous Mobility har droppet det planlagte forsøg på DTU. Derudover efterlyses bredt en mere gennemskuelig godkendelsesordning.
Har du brug for råd?
NJORD er specialister indenfor sø- og transportret. Du er velkommen til at kontakte vores advokater, hvis du vil vide mere om, hvad du skal være opmærksom på i forhold til de nye forsøgsordninger eller anden transportjura.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.