En ny lov gør det obligatorisk for forsikringsformidlere og genforsikringsformidlere at etablere whistleblower-ordninger.
Den 1. oktober 2018 træder lov om forsikringsformidling i kraft.
Ifølge lovens § 17 skal virksomheder, som har en rolle som forsikringsformidler eller genforsikringsformidler, have en whistleblower-ordning. Ordningerne skal muliggøre, at virksomhedens ansatte, uafhængigt og anonymt, kan indberette overtrædelser, herunder af ansattes eller bestyrelsens potentielle overtrædelser af den finansielle regulering.
Dette krav gælder dog kun for virksomheder med flere end fem ansatte. Ansætter virksomheden en sjette medarbejder, har virksomheden en frist på tre måneder til at implementere en whistleblower-ordning.
I dag er det allerede obligatorisk for blandt andet virksomheder inden for den finansielle sektor at have en whistleblower-ordning. Mange virksomheder vælger også frivilligt at etablere en ordning.
Kromann Reumerts rådgivning
Kromann Reumert har mange års erfaring med at håndtere såvel store som små virksomheders whistleblower-ordninger. I dette regi har vi nogle af branchens førende eksperter inden for persondataret, som til daglig beskæftiger sig med rådgivning om samt etablering og drift af whistleblower-ordninger.
Hvis din virksomhed beskæftiger sig med forsikrings- eller genforsikringsformidling, er du velkommen til at kontakte os for at drøfte, hvordan din virksomhed kan etablere en ordning, der lever op til lovkravene.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →