Første fængselsstraf for skjult abonnement
En abonnementsfælde er som regel et uimodståeligt godt tilbud på internettet, som forbrugeren kan modtage mod betaling af et mindre beløb. Imidlertid fremgår det enten slet ikke eller alene med småt, at forbrugeren, samtidig med betalingen, tilmeldes et abonnement. Formålet er at misbruge forbrugerens betalingskortoplysninger til at trække månedlige beløb for et skjult abonnement.
"Det med småt"
Abonnementsfælden i denne sag var en ''Vind en iPhone''-kampagne i 2015, som havde til formål at tiltrække kunder til en abonnementshjemmeside. I kampagnen, som kørte via Facebook og mails, blev forbrugerne lovet, at de kunne vinde en iPhone mod betaling af fem kroner i levering.
På kampagnesiden fremgik det med småt nederest på siden, at forbrugerne – i forbindelse med betalingen af de fem kroner – ville blive tilmeldt et abonnement med en månedlig opkrævning på 499 kr.
Direktøren indgik også en aftale om affiliatemarkedsføring (altså hvor flere parter samarbejder om markedsføringen) for at skaffe kunder til abonnementshjemmesiden, hvor flere af kampagnerne viste sig at være falske og vildledende.
Østre Landsret fandt, at direktøren havde fremkaldt, bestyrket og udnyttet forbrugernes vildfarelse, og at direktøren ikke havde foretaget sig noget for at bringe forbrugerne ud af deres vildfarelse. Som annoncør og bestiller af markedsføringen bar direktøren også det overordnede ansvar for de kampagner, der blev anvendt i affiliatemarkedsføringen.
Straffen i Østre Landsret
I strafudmålingen lagde Østre Landsret vægt på:
- at ca. 8.000 forbrugere var blevet påført et tab, efter at de var blevet lokket i abonnementsfælden
- at der blev bedraget for 3,7 mio. kroner
- at dette foregik over en periode på syv måneder og havde et organiseret og professionelt præg.
Sagen vidner om, at forretningskoncepter, der har til formål at skjule et abonnement og derefter opkræve månedlige trækninger, indtil forbrugerne opdager det, i visse tilfælde kan udgøre bedrageri, som kan medføre fængselsstraf.