Kommissionen har den 14. september 2016 vedtaget et sæt af initiativer og lovforslag, som skal sikre EU en topplacering inden for internetforbindelse og dermed skabe forudsætningerne for et vellykket "Digital Single Market".
Initiativerne og ændringerne til loven betyder altså, at der skal laves en gennemgribende revision af hele teledirektivpakken, bestående af fire direktiver. Forslaget går blandt andet ud på at samle de fire direktivet under ét direktiver, nemlig: ”European Electronic Communications Code”.
Væsentlige ændringer
Kommissionens 5 væsentlige elementer i forslaget:
Nye, ikke-bindende målsætninger for at imødekomme et konkurrencedygtigt Digital Single Market i 2025
Nyt European Electronic Communications Code, som sammenskriver fire eksisterende Telecoms direktiver (Adgangsdirektivet
[1], Tilladelsesdirektivet
[2], Rammedirektivet
[3] og Forsyningspligtdirektivet
[4])
Revideret regulering af Kontoret for Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk Kommunikation (BEREC)
En handlingsplan for at udrulle 5G i hele EU
Ligebehandling mellem traditionelle teleudbydere og OTT-serviceudbydere
Med EECC-forslaget forsøger Kommissionen tillige at ligestille traditionelle teleudbydere med såkaldte OTT-services (Over-The-Top services), som f.eks. WhatsApp eller Skype. Kommissionen har set sig nødsaget til at forholde sig til en udvikling, hvor de såkaldte OTT services indtager de traditionelle teleudbyderes marked, men uden at være underlagt de samme regulatoriske forpligtelser som de traditionelle teleudbydere. EECC har nu forslået, at de nye OTT- serviceudbydere sidestilles med de traditionelle udbydere ved at underlægge dem samme forpligtelser.
Udbyderne skal således bl.a. sikre sig, at deres servere og netværk er tilstrækkeligt sikret, at handicappede brugere har lige adgang til deres services, og at brugerne kan anvende akutnummeret 112 til nødopkald.
OTT-udbydernes kontrakter skal derudover efterleve et katalog af vilkår, der svarer til, hvad de traditionelle teleudbydere i Danmark skal efterleve i henhold til Udbudsbekendtgørelsen.
Derudover skal OTT-udbyderne også sikre, at forbrugerne ved deres ydelser kan ringe 112, ligesom der nu stilles krav til håndtering af trafikdata, klagemuligheder, saldooplysning m.v.
Fordele ved revisionen
I Kommissionens pressemeddelelse fremhæves mange fordele ved dette nye initiativ. For det første skal forslaget gavne den stigende mængde brugere, som i dag anvender mobiltelefoner eller smartphones. Kommissionen betoner således, at initiativet skal sikre, at alle europæere skal have adgang til de bedste digitale løsninger og målet er derfor at sikre EU's digitale fremtid.
Det nuværende regelsæt for telekommunikation i EU har medvirket til at sikre, at størstedelen af EU er dækket af en basis-bredbåndsforbindelse, som til stadighed kan fås til billigere penge. Det er dog målet, at samtlige husholdninger i EU pr. 2025 skal have adgang til en internetforbindelse med en downloadhastighed på minimum 100 Mbit/s med mulighed for opgradering. Ydermere fremlagde Kommissionen en handlingsplan for udrulningen af 5G-forbindelse i hele EU, som skal påbegyndes i 2018.
Ved at styrke forbindelser overalt kan online services i særdeleshed bedre anvendes i skolerne, hospitalerne samt på offentlige steder. Mindre selskaber og start-ups, som særligt er placeret i landdistrikterne, vil i særlig høj grad få gavn af disse tiltag om at forbedre forbindelsen. Ifølge Kommissionen kan dette også være med til at styrke iværksætteri og dertil skabelsen af arbejdspladser i landområderne, som på nuværende tidspunkt ikke er muligt pga. dårlige netværksforbindelser.
Alle skal have adgang til Wi-Fi-netværk
Kommissionen fremlagde desuden deres
’Fact Sheet on telecoms’, hvor det foreslås at skabe et "European Gigabit Society" og opfordre til, at der investeres i netværk med høj kapacitet. I forbindelse hermed opfordrer Kommissionen tillige til, at alle landsbyer og storbyer som minimum etablerer ét offentligt og frit tilgængeligt Wi-Fi-netværk.
For at leve op til dette har Kommissionen stillet forslag om at tildele en pulje på 120 mio. euro, som lokale myndigheder kan søge midler fra, til at udbyde gratis Wi-Fi-forbindelser i eksempelvis offentlige bygninger, parker, pladser osv.
Tildeling af disse midler skal ske med respekt for reglerne om statsstøtte og kommunalfuldmagt. Dette betyder ydermere også, at en offentlig myndighed skal sørge for anmeldelse til Kommissionen samt dennes godkendelse af midlernes anvendelse.
Hvis du har lyst til at læse mere, kan alle offentliggjorte dokumenter findes
her.
[1] Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/19/EF af 7. marts 2002
[2] Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/20/EF af 7. marts 2002
[3] Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002
[4] Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/22/EF af 7. marts 2002