Empowering Consumers-direktiv godkendt: Ændringer i regulering af markedsføring på vej
Kommissionen fremsatte den 30. marts 2022 forslag til et Empowering Consumers Directive, som havde til hensigt at styrke forbrugernes retsstilling i forbindelse med den grønne omstilling og Green Deal. Den 19. september 2023 nåede Rådet for Den Europæiske Union og Europa-Parlamentet til foreløbig enighed om direktivet.
Direktivet har fokus på at bekæmpe vildledende markedsføring, greenwashing og urigtige påstande om produktholdbarhed.
Direktivets hovedformål er fastholdt, men aftalen mellem Rådet og Parlamentet medfører visse ændringer. Ændringerne omhandler blandt andet, at visse anprisninger baseret på udligning af drivhusgasemissioner nu er på listen over forbudte praksisser, strengere foranstaltninger mod tidlig forældelse, præcisering af erhvervsdrivendes ansvar, indførelse af et harmoniseret format for at øge synligheden af garanti for holdbarhed. Herudover indføres der ekstremt strenge krav for brug af fritstående udsagn som ”grøn”, ”responsible” og lignende miljøanprisninger, hvilket vil få væsentlig betydning også for brug og opretholdelse af grønne varemærker.
Medlemsstaterne vil få 24 måneder til implementering af ændringerne, når direktivet endeligt vedtages. Ændringerne vil medføre ikke uvæsentlige ændringer markedsføringsretligt i Danmark.
Hos Bech-Bruun følger vi udviklingen inden for ESG og grøn markedsføring tæt, og vender tilbage, når direktivet endeligt vedtages.