Konkurrence- & Forbrugerstyrelsen
17/11/2014
Rengøringspersonalet støvsuger helt ud i hjørnerne. Den eksterne rådgiver stiller med sin dygtigste konsulent. Og skolen står fin og færdigbygget i de bedste materialer. Det er absolut muligt, når opgaven har været i offentligt udbud.
Det er en udbredt misforståelse, at det offentlige ikke kan stille krav til kvaliteten, når det udbyder opgaver. Og misforståelsen bliver ikke mere korrekt af at blive gentaget, som vi senest så i et indlæg i Børsen torsdag af professor Thomas Ritter.
Sagen er, at det er helt op til den offentlige myndighed selv at vælge, om den vil lægge mest vægt på pris eller mest vægt på kvalitet, når den udbyder en opgave.
Myndigheden kan vælge at gå hundrede procent efter prisen. Og det kan nogle gange være ganske fornuftigt. Især når der er tale om en standardvarer, som for eksempel indkøb af computere med præcise tekniske specifikationer.
Myndigheden kan også vælge at lægge meget stor vægt på kvaliteten eller på innovationen i opgaveløsningen. Det vil ofte give god mening ved udbud på social-, sundheds- og ældreområdet.
Det afgørende er, at der ved ethvert udbud tænkes grundigt over, om det er vigtigst, at opgaven løses billigt, eller om kvaliteten også skal spille en væsentlig rolle. Og at myndigheden skriver det i udbudsmaterialet.
Et helt andet spørgsmål, som også er oppe til debat i øjeblikket, er, om udbud giver de effekter, som myndigheden går efter. Skaber udbud reel konkurrence om opgaverne og dermed også positive effekter?
Der er overvældende dokumentation for, at konkurrence giver lavere priser, højere kvalitet og et større udvalg. Udbud er en ganske særlig måde at konkurrere på. Her har det betydning for konkurrencen, hvordan man udbyder en opgave, og hvem man giver mulighed for at byde på den.
På sin vis er udbud et håndværk. Nogle er gode til det, andre er mindre gode. Vi ser eksempler på udbud, der går i fisk. Det er ofte dem, vi hører om, mens opmærksomheden omkring de mange udbud, som hver dag får en lykkelig udgang, er mere begrænset.
Typisk ligger årsagen til ”fisken” i, at myndigheden vil spare uden at have stillet præcise kvalitetskrav. Eller at hele udbuddet er grebet forkert an.
Der er utvivlsomt et stort potentiale for, at offentlige myndigheder bliver bedre til at skabe konkurrence og bedre til at tilrettelægge udbudsprocessen, så resultatet bliver godt.
Snart bliver rammen for at lave udbud væsentligt bedre end i dag. En dansk udbudslov er på trapperne. Den første af sin art. Opgaven har været at få mere klare regler, skabe rum for nye udbudsformer og skabe mere fleksibilitet.
Det vil blandt andet give bedre mulighed for at efterspørge og byde ind med helt nye løsninger.
Der er gode muligheder for at få flere gode udbud med tilpas fokus på pris og kvalitet. Det er op til de offentlige myndigheder at lave udbud, så vi kan få skidtet ud af krogene, få glæde af dygtige konsulenter og sende glade børn i flotte skoler.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →