Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Datatilsynet ændrer opfattelse af behandling af følsomme personoplysninger

Kromann Reumert
13/01/2020
Datatilsynet ændrer opfattelse af behandling af følsomme personoplysninger
Kromann Reumert logo
Ved behandling af følsomme personoplysninger er det efter Datatilsynets nye opfattelse ikke længere tilstrækkeligt at finde en undtagelse i artikel 9, stk. 2. Fremover gælder der et krav om "dobbelthjemmel". Det vil sige, at den dataansvarlige også skal finde en behandlingshjemmel i artikel 6, stk. 1, som vedrører almindelige personoplysninger.

Databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, indeholder forbud mod behandling af følsomme personoplysninger, f.eks. oplysninger om race eller etnisk oprindelse, politisk og religiøs overbevisning, fagforeningsmæssigt tilhørsforhold og helbredsoplysninger mv.

Tidligere var det tilstrækkeligt for lovlig behandling, hvis man kunne finde en undtagelse i artikel 9, stk. 2 (som f.eks. udtrykkeligt samtykke fra den registrerede) eller i databeskyttelseslovens § 7, som supplerer forordningen. Det er efter Datatilsynets ændrede opfattelse ikke længere tilstrækkeligt.

Nu skal man ved behandling af følsomme personoplysninger udover at finde en undtagelse i en af førnævnte bestemmelser også finde et behandlingsgrundlag i artikel 6, stk. 1. Datatilsynet har altså introduceret et krav om "dobbelthjemmel".

Efter Datatilsynets vurdering vil betingelserne i artikel 6 sædvanligvis være opfyldt, hvis der kan identificeres en undtagelse til forbuddet i artikel 9, stk. 2, eller den supplerende bestemmelse i databeskyttelseslovens § 7, men det er ikke altid tilfældet.

Den ændrede praksis vil blandt andet betyde, at den registrerede kan udøve indsigelsesretten i artikel 21 i forbindelse med behandlingen af sine følsomme personoplysninger, når det "supplerende" behandlingsgrundlag enten er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e (nødvendigt for udførelse af opgaver i samfundets interesse eller under offentlig myndighedsudøvelse) eller litra f (den såkaldte interesseafvejningsregel).

I forbindelse med praksisændringen har Datatilsynet offentliggjort et baggrundsnotat, hvori tilsynet blandt andet henviser til vejledninger fra Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB), domme afsagt af EU-Domstolen og en præambelbetragtning i forordningen.


Kromann Reumerts bemærkninger


Praksisændringen kan betyde, at virksomheder og myndigheder, der behandler følsomme personoplysninger, skal supplere deres databeskyttelsesretlige dokumenter, herunder politikker og fortegnelser, med henvisning til et relevant behandlingsgrundlag efter artikel 6, stk. 1.

Datatilsynet har dog givet udtryk for, at det er tilstrækkeligt, at dokumenterne først tilpasses i forbindelse med den dataansvarliges løbende ajourføring.

Det er vanskeligt at udpege de omstændigheder, der har foranlediget den pludselige praksisændring. I baggrundsnotatet henviser Datatilsynet blandt andet til præambelbetragtning 51. Heraf følger, at "Foruden de specifikke krav til sådan behandling bør de generelle principper og andre regler i denne forordning finde anvendelse, navnlig for så vidt angår betingelserne for lovlig behandling". Således har Datatilsynet indfortolket en henvisning til artikel 6, selvom "lovlig behandling" lige så vel kunne være en henvisning til det generelle princip i artikel 5, stk. 1, litra a, hvorefter personoplysninger skal behandles "lovligt, rimeligt og på en gennemsigtig måde".

Samtidig henviser Datatilsynet til vejledninger fra Det Europæiske Databeskyttelsesråd, som omhandler specifikke områder – nemlig behandlingen af personoplysninger i forbindelse med kliniske forsøg og videoovervågning.

Under alle omstændigheder er det vigtigt, at man som myndighed eller virksomhed retter sig efter Datatilsynets nye opfattelse og således både finder en undtagelse i artikel 9, stk. 2, til lovlig behandling af følsomme personoplysninger og et behandlingsgrundlag i artikel 6, stk. 1.

Læs Datatilsynets nyhed
Læs baggrundsnotatet 

 

Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Kromann Reumert logo
København
Sundkrogsgade 5
2100 København Ø
70 12 12 11
mail@kromannreumert.com
Aarhus
Rådhuspladsen 3
8000 Aarhus C
London
65 St. Paul's Churchyard
London EC4M 8AB
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Jobbørs
Skarpe jurister til internationalt kontor (genopslag)
Jurist til lovarbejde og politikudvikling på jernbaneområdet i Transportministeriets departement
Advokater til vores kontorer i Aarhus og København
Uddannet jurist (gerne nyuddannet) til Københavns Universitetets Rektorsekretariat
Annoncér dit stillingsopslag her
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Cloud-computing og Schrems II
Cloud-computing og Schrems II
23/11/2021
Persondata, IT- og telekommunikation
Cloud-computing – sådan overvindes faldgruberne
Cloud-computing – sådan overvindes faldgruberne
17/11/2021
IT- og telekommunikation, Persondata
Erhvervsstyrelsen vil fremover nedprioritere tilsynet med hjemmesiders brug af simple statistikcookies – men kravet om samtykke gælder stadig
Erhvervsstyrelsen vil fremover nedprioritere tilsynet med hjemmesiders brug af simple statistikcookies – men kravet om samtykke gælder stadig
10/11/2021
Persondata, E-handel og markedsføring
Cloud-computing – hvad går det ud på, og hvad er faldgruberne?
Cloud-computing – hvad går det ud på, og hvad er faldgruberne?
09/11/2021
IT- og telekommunikation, Persondata
Norges Datatilsyn fravælger Facebook
Norges Datatilsyn fravælger Facebook
05/11/2021
Persondata
Datingtjeneste får kritik for håndtering af persondata
Datingtjeneste får kritik for håndtering af persondata
04/11/2021
Persondata
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2021 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted