Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Cloud: Det skal leverandøren have styr på

Kromann Reumert
04/04/2015
Cloud: Det skal leverandøren have styr på
Leverandører af cloud-løsninger skal forstå, hvordan og hvor data reelt behandles, da manglende opmærksomhed på disse områder kan svække troværdigheden hos kunderne. Her giver vi et overblik over de spørgsmål, som leverandøren ofte vil kunne blive mødt af fra deres kunder.

Den seneste tids sager om udlevering af data hostet i cloud-løsninger har vist, at det kan være både skadeligt for omdømmet og omkostningsfuldt for leverandører af cloud-løsninger, hvis der ikke er fuldstændig tillid til behandlingen af kundens data.

Samtidig viser undersøgelser, at brugen af cloud i Danmark ikke er så udbredt som i resten af Europa, og peger på, at det bl.a. skyldes usikkerhed om regulatoriske krav.

Leverandører af cloud-løsninger bør tage ansvar for at forstå, hvordan data reelt behandles, og hvor de reelt behandles, for at kunne afkræfte kundernes tvivl på netop disse områder. Nedenfor giver vi et overblik over nogle af de spørgsmål, som kunderne ofte vil stille dig som leverandør, og hvad du derfor skal have styr på omkring dine cloud-baserede løsninger:

  • Kan kunden med din løsning opfylde evt. regulatoriske krav? Du bør som leverandør meget nøje overveje, om du vil give en garanti herpå, men du skal have et svar klar, som kunden kan bruge i sin vurdering heraf.

  • Hvordan behandles persondata? Og kan leverandøren opfylde kundens krav til compliance og sikkerhedsprogrammer vedrørende behandling, indsigt og sletning af data?

  • Hvor opbevares data fysisk, og hvorfra behandles data? Hvis cloud-leverandøren opbevarer data i en sky uden for EU/EØS-området, hvordan sikres det så, at databehandlingen lever op til det relevante beskyttelsesniveau inden for EU/EØS-området.

  • Hvordan stilles kunden ved ophør af aftalen? Er der bindinger, der skaber lock-in, og er der behov for at opnå særlige rettigheder til software efter ophør?

  • Hvordan håndteres brugen af underleverandører? Har underleverandører adgang til data, og lever de i så fald op til alle de formelle krav?


Det er en god ide at have korte faktaark, som på en let og overskuelig måde forklarer et eller flere af aspekterne ovenfor.

 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artikler, der kunne være relevante for dig
VIRK23 er på gaden
VIRK23 er på gaden
16/04/2024
Kontraktret, IT- og telekommunikation, Persondata
EUs nye AI-forordning (AI Act) vedtages snart
EUs nye AI-forordning (AI Act) vedtages snart
26/04/2024
EU-ret, IT- og telekommunikation, Øvrige
Når klagen ikke er helt på plads
Når klagen ikke er helt på plads
21/05/2024
Udbud, IT- og telekommunikation
AI-forordningen endelig vedtaget i EU
AI-forordningen endelig vedtaget i EU
28/05/2024
EU-ret, Immaterialret, Persondata, IT- og telekommunikation
Hvad betyder den ”risikobaserede tilgang” i AI-forordningen i virkelighedens verden?
Hvad betyder den ”risikobaserede tilgang” i AI-forordningen i virkelighedens verden?
11/07/2024
EU-ret, IT- og telekommunikation, Øvrige
Principiel dom om fortolkning af ansvarsbegrænsningsklausul
Principiel dom om fortolkning af ansvarsbegrænsningsklausul
12/08/2024
IT- og telekommunikation, Kontraktret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted