Højesteret har i en sag om produktansvar modsagt både byretten og Vestre Landsret. Det betyder, at leverandøren skal betale lidt mere end 1 millioner kroner i erstatning efter, at der udbrød brand i en frituregryde.
Forsikringsselskab opkrævet i første omgang
Sagen går tilbage til 2006, hvor en medarbejder i en grillpavillon samlede den netop leverede friturekoger forkert, hvilket gjorde, at kogerens varmelegemer kom i kontakt med fritureoliedampe og startede en brand. I første omgang opnåede ejeren af grillpavillonen erstatning fra sit forsikringsselskab, men forsikringsselskabet mente, at leverandøren af friturekogeren skulle betale erstatningen.
Højesteret vurderer i sagen, at leverandøren af friturekogeren burde have indset, at der var en risiko for, at kogeren kunne samles forkert, og at en forkert samling ville udgøre en risiko for brand.
Gryden havde konstruktionsfejl
Højesteret lægger i deres afgørelser desuden vægt på, at friturekogeren ikke havde den sikkerhed, som man med rette kan forvente, hvilket retten betragter som en konstruktionsfejl. På den baggrund når Højesteret frem til, at leverandøren af friturekogeren er erstatningsansvarlig efter de almindelige regler om produktansvar.
Selvom medarbejderen i grillpavillonen havde samlet friturekogeren forkert, fandt retten ikke, at det var nok til at nedsætte erstatningsbeløbet som følge af egen skyld. Både byretten og Vestre Landsret var nået frem til, at leverandøren ikke var erstatningsansvarlig.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →