Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Almennyttige organisationers markedsadfærd

Bird & Bird
02/12/2014
Almennyttige organisationers markedsadfærd
Med indførelsen af Indsamlingsloven er almennyttige organisationers indsamlinger og hjælpeorganisationers medlemshvervning ved personlig eller telefonisk henvendelse blevet underlagt visse regler, herunder kravet om god indsamlingsskik.

God indsamlingsskik er en samling af etiske regler, der skal være med til at give bidragsydere og de personer, som ikke ønsker at bidrage, sikkerhed for, at indsamlinger forløber på en ordentlig måde, herunder, at personer ikke bliver presset eller krænket, men frivilligt yder bidrag, således at bidragsyderne ikke efterfølgende får grund til at fortryde det.

God indsamlingsskik er således et udtryk for, hvad der bør være sædvanlig handlemåde på området og skal være retningsgivende for de pågældende organisationers fremgangsmåde og adfærd. Det er blandt andet respekten for bidragsyderens integritet og handlefrihed, offentlighed og åbenhed om formål og organisationens ledelse og økonomi.

Der er med vedtagelsen af Indsamlingsloven nedsat et Indsamlingsnævn, hvis praksis med tiden vil være med til at udbygge og konkretisere indholdet af de generelle principper om god indsamlingsskik.

Retningslinjerne om god indsamlingsskik er med til at sætte fokus på området for indsamlinger, og hvad man som almennyttig organisation kan tillade sig. Dog er reglerne for god indsamlingsskik stadig væsentlig lempeligere, end reglerne man kender fra forbrugerbeskyttelseslovgivningen, og det selvom en almennyttig organisations indsamling kan være så professionelt tilrettelagt, at den får karakter af erhvervsvirksomhed, ligesom konkrete aktiviteter foretaget af almennyttige organisationer også vil kunne betragtes som erhvervsvirksomhed.

Forskellene mellem de to regelsæt kommer bl.a. til udtryk gennem, hvordan man må henvende sig til forbrugerne. Forbrugeraftaleloven opstiller for erhvervsdrivende et forbud mod uanmodet personlig henvendelse til forbrugeren på dennes bopæl, arbejdsplads eller andre steder, hvor der ikke er almindelig offentlig adgang. Anderledes er det i Indsamlingsloven, hvor Indsamlingsnævnet kan give tilladelse til at foretage en årlig landsdækkende husindsamling, såfremt ansøgeren er godkendt af skatteministeren som berettiget til at modtage gaver, som kan fradrages, og man ligeledes kan sandsynliggøre, at der ved indsamlingen indbringes et godt resultat, og at den almennyttige organisation har den fornødne folkelige forankring.

Det følger af betænkningen, som ligger til grund for Indsamlingsloven, at man har fundet det hensigtsmæssigt at opretholde adgangen til husindsamlinger for de almennyttige organisationer. Dette begrundes bl.a. i organisationernes mulighed for at samle penge ind til velgørende formål, men også i hensynet til den samfundsmæssige interesse i, at borgerne er engagerede i velgørenhed og muligheden for borgerne til at kunne yde frivillige bidrag i samfundets interesse.




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Juridiske kandidater er i høj kurs
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
10/04/2024
Øvrige, Compliance
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
08/04/2024
Persondata, Compliance, Øvrige
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
09/04/2024
EU-ret, Øvrige, Medieret
Refusion via rejsebureau
Refusion via rejsebureau
11/04/2024
Øvrige, Transportret
EUs nye AI-forordning (AI Act) vedtages snart
EUs nye AI-forordning (AI Act) vedtages snart
26/04/2024
EU-ret, IT- og telekommunikation, Øvrige
Hvordan håndterer du dine medarbejderes brug af kunstig intelligens (AI)?
Hvordan håndterer du dine medarbejderes brug af kunstig intelligens (AI)?
26/04/2024
Persondata, Immaterialret, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted