Artikel
Almennyttige organisationers markedsadfærd

Med indførelsen af Indsamlingsloven er almennyttige organisationers indsamlinger og hjælpeorganisationers medlemshvervning ved personlig eller telefonisk henvendelse blevet underlagt visse regler, herunder kravet om god indsamlingsskik.
God indsamlingsskik er en samling af etiske regler, der skal være med til at give bidragsydere og de personer, som ikke ønsker at bidrage, sikkerhed for, at indsamlinger forløber på en ordentlig måde, herunder, at personer ikke bliver presset eller krænket, men frivilligt yder bidrag, således at bidragsyderne ikke efterfølgende får grund til at fortryde det.
God indsamlingsskik er således et udtryk for, hvad der bør være sædvanlig handlemåde på området og skal være retningsgivende for de pågældende organisationers fremgangsmåde og adfærd. Det er blandt andet respekten for bidragsyderens integritet og handlefrihed, offentlighed og åbenhed om formål og organisationens ledelse og økonomi.
Der er med vedtagelsen af Indsamlingsloven nedsat et Indsamlingsnævn, hvis praksis med tiden vil være med til at udbygge og konkretisere indholdet af de generelle principper om god indsamlingsskik.
Retningslinjerne om god indsamlingsskik er med til at sætte fokus på området for indsamlinger, og hvad man som almennyttig organisation kan tillade sig. Dog er reglerne for god indsamlingsskik stadig væsentlig lempeligere, end reglerne man kender fra forbrugerbeskyttelseslovgivningen, og det selvom en almennyttig organisations indsamling kan være så professionelt tilrettelagt, at den får karakter af erhvervsvirksomhed, ligesom konkrete aktiviteter foretaget af almennyttige organisationer også vil kunne betragtes som erhvervsvirksomhed.
Forskellene mellem de to regelsæt kommer bl.a. til udtryk gennem, hvordan man må henvende sig til forbrugerne. Forbrugeraftaleloven opstiller for erhvervsdrivende et forbud mod uanmodet personlig henvendelse til forbrugeren på dennes bopæl, arbejdsplads eller andre steder, hvor der ikke er almindelig offentlig adgang. Anderledes er det i Indsamlingsloven, hvor Indsamlingsnævnet kan give tilladelse til at foretage en årlig landsdækkende husindsamling, såfremt ansøgeren er godkendt af skatteministeren som berettiget til at modtage gaver, som kan fradrages, og man ligeledes kan sandsynliggøre, at der ved indsamlingen indbringes et godt resultat, og at den almennyttige organisation har den fornødne folkelige forankring.
Det følger af betænkningen, som ligger til grund for Indsamlingsloven, at man har fundet det hensigtsmæssigt at opretholde adgangen til husindsamlinger for de almennyttige organisationer. Dette begrundes bl.a. i organisationernes mulighed for at samle penge ind til velgørende formål, men også i hensynet til den samfundsmæssige interesse i, at borgerne er engagerede i velgørenhed og muligheden for borgerne til at kunne yde frivillige bidrag i samfundets interesse.
God indsamlingsskik er en samling af etiske regler, der skal være med til at give bidragsydere og de personer, som ikke ønsker at bidrage, sikkerhed for, at indsamlinger forløber på en ordentlig måde, herunder, at personer ikke bliver presset eller krænket, men frivilligt yder bidrag, således at bidragsyderne ikke efterfølgende får grund til at fortryde det.
God indsamlingsskik er således et udtryk for, hvad der bør være sædvanlig handlemåde på området og skal være retningsgivende for de pågældende organisationers fremgangsmåde og adfærd. Det er blandt andet respekten for bidragsyderens integritet og handlefrihed, offentlighed og åbenhed om formål og organisationens ledelse og økonomi.
Der er med vedtagelsen af Indsamlingsloven nedsat et Indsamlingsnævn, hvis praksis med tiden vil være med til at udbygge og konkretisere indholdet af de generelle principper om god indsamlingsskik.
Retningslinjerne om god indsamlingsskik er med til at sætte fokus på området for indsamlinger, og hvad man som almennyttig organisation kan tillade sig. Dog er reglerne for god indsamlingsskik stadig væsentlig lempeligere, end reglerne man kender fra forbrugerbeskyttelseslovgivningen, og det selvom en almennyttig organisations indsamling kan være så professionelt tilrettelagt, at den får karakter af erhvervsvirksomhed, ligesom konkrete aktiviteter foretaget af almennyttige organisationer også vil kunne betragtes som erhvervsvirksomhed.
Forskellene mellem de to regelsæt kommer bl.a. til udtryk gennem, hvordan man må henvende sig til forbrugerne. Forbrugeraftaleloven opstiller for erhvervsdrivende et forbud mod uanmodet personlig henvendelse til forbrugeren på dennes bopæl, arbejdsplads eller andre steder, hvor der ikke er almindelig offentlig adgang. Anderledes er det i Indsamlingsloven, hvor Indsamlingsnævnet kan give tilladelse til at foretage en årlig landsdækkende husindsamling, såfremt ansøgeren er godkendt af skatteministeren som berettiget til at modtage gaver, som kan fradrages, og man ligeledes kan sandsynliggøre, at der ved indsamlingen indbringes et godt resultat, og at den almennyttige organisation har den fornødne folkelige forankring.
Det følger af betænkningen, som ligger til grund for Indsamlingsloven, at man har fundet det hensigtsmæssigt at opretholde adgangen til husindsamlinger for de almennyttige organisationer. Dette begrundes bl.a. i organisationernes mulighed for at samle penge ind til velgørende formål, men også i hensynet til den samfundsmæssige interesse i, at borgerne er engagerede i velgørenhed og muligheden for borgerne til at kunne yde frivillige bidrag i samfundets interesse.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Jobbørs

Spændende job til nyuddannede og erfarne jurister

In-House Legal Counsel

GDPR-specialist med næse for dataansvarsanalyser, bekendtgørelser og cirkulæreskrivelser

Hvidvasktilsynet i Erhvervsstyrelsen udvider og søger kolleger til bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering

Erfarne udbudsjurister til statens største indkøbsorganisation
Annoncér dit stillingsopslag her
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Mange iværksætter overvejer før eller siden om de skal have eksterne investorer ind. Hvad skal man gøre sig af overvejelser inden man vælger at tage investorer ind i sin virksomhed?