Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Virksomhedsejer politianmeldt for skjult reklame på Facebook

Kromann Reumert
13/04/2021
Virksomhedsejer politianmeldt for skjult reklame på Facebook
Kromann Reumert logo
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt indehaveren af en virksomhed for skjult reklame på Facebook, da vedkommende i flere grupper har lavet opslag med kommercielt indhold, uden at det tydeligt fremgik, at der var tale om reklame. Læs mere om sagen i denne nyhed ‒ og bliv klogere på, hvad du skal være opmærksom på, når du reklamerer på blandt andet sociale medier.

Baggrund

Forbrugerombudsmanden modtog en klage over skjult reklame i en af Facebook-grupperne allerede i september 2018, hvorefter indehaveren som administrator af gruppen blev kontaktet.  Forbrugerombudsmanden understregede da, at al reklame tydeligt skal deklareres som reklame. Virksomhedsindehaveren oplyste til Forbrugerombudsmanden, at opslagene var blevet rettet efter anvisningerne.

Efterfølgende modtog Forbrugerombudsmanden imidlertid nye klager over skjult reklame i Facebook-grupper, hvor indehaveren var administrator.


Skjult reklame

Forbrugerombudsmanden vurderede, at indehaveren havde reklameret for 4 virksomheder i 19 opslag på Facebook, uden at det fremgik klart af opslagene, at opslagene reelt var reklame for virksomhederne. Nogle opslag indeholdt formuleringer som ''sponseret og i samarbejde med'' og ''i samarbejde med'' i bunden af opslagene, mens andre opslag slet ikke indeholdt oplysninger, der indikerede, at der var tale om reklame.


Det følger af markedsføringslovens § 6, stk. 4, at erhvervsdrivende klart skal oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame. Hvis et opslag er reklame, og det ikke fremgår tydeligt af opslaget i sig selv, er det Forbrugerombudsmandens anbefaling, at opslaget markeres tydeligt med ''reklame'', ''annonce'' eller lignende ord, som modtageren klart opfatter som en reklamemarkering.


Forbuddet mod skjult reklame gælder på alle platforme

Sagen viser, at det er vigtigt at huske, at forbuddet mod skjult reklame gælder i alle medier og på alle platforme, herunder naturligvis også sociale medier såsom Facebook.


Forbrugerombudsmanden har i forbindelse med sagen også bemærket, at forbrugere vil blive vildledt til at tro, at der er tale om en personlig anbefaling, hvis det ikke fremgår klart af et opslag, at personen reklamerer for en virksomhed.


Derfor skal det sikres, at der på ingen måde opstår tvivl om, at det pågældende budskab har et kommercielt indhold.


Læs mere om sagen: Forbrugerombudsmanden politianmelder indehaver af en virksomhed for skjult reklame på Facebook

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Mulighed for bødestraf ved klart urimelige standardvilkår i forbrugeraftaleforhold
Mulighed for bødestraf ved klart urimelige standardvilkår i forbrugeraftaleforhold
12/08/2024
Kontraktret, E-handel og markedsføring
Nye regler om maksimal betalingsfrist på 30 dage
Nye regler om maksimal betalingsfrist på 30 dage
19/08/2024
Kontraktret, E-handel og markedsføring
EU’s forbrugermyndigheder går sammen mod Metas nye forretningsmodel
EU’s forbrugermyndigheder går sammen mod Metas nye forretningsmodel
20/08/2024
E-handel og markedsføring, Persondata, EU-ret
Ny EU-forordning skal beskytte virksomheder mod forsinkede betalinger
Ny EU-forordning skal beskytte virksomheder mod forsinkede betalinger
22/08/2024
E-handel og markedsføring, Kontraktret, Øvrige
Finanstilsynet: Rollefordelingen mellem forsikringsformidlere og forsikringsselskaber skal være tydelig for kunderne
Finanstilsynet: Rollefordelingen mellem forsikringsformidlere og forsikringsselskaber skal være tydelig for kunderne
27/08/2024
Forsikring og erstatning, E-handel og markedsføring
Hvordan indhenter man et gyldigt samtykke?
Hvordan indhenter man et gyldigt samtykke?
12/09/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted