Virksomheder, der belønner kunder for at ”tippe venner” om virksomheden, risikerer at overtræde markedsføringslovens spamregler. Forbrugerombudsmanden får jævnligt henvendelser fra virksomheder, der vil indføre konceptet.
Mange virksomheder vil dog gerne skabe et incitament for kunden til at ”tippe venner”, fx via præmier eller anden belønning.
Hvis en virksomhed belønner kunder for at tippe venner, vil tippet dog blive anset for at komme fra virksomheden selv, og så er det omfattet af markedsføringslovens forbud mod spam. Medmindre vennen har givet virksomheden et samtykke til at blive tippet, vil funktionen derfor være ulovlig.
”Det helt centrale er, om du belønner dine kunder for at tippe deres venner. Gør du det, skal du sikre dig, at vennerne har givet udtrykkeligt samtykke til at modtage elektronisk reklame fra dig, og at samtykket er indhentet på en lovlig måde. Ellers er det spam,” siger forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.
Læs mere
her.
[layerslider id="33"]
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →