Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Vilkårsændringer – pas på!

Kromann Reumert
17/07/2017
Vilkårsændringer – pas på!
I abonnementsaftaler og andre løbende aftaler har virksomheder fra tid til anden behov for at justere sine priser, gebyrer, betalingsvilkår osv., fx i forbrugeraftaler om alt fra tele, internet og magasiner til energi, forsikringer og låneaftaler og meget andet. Men pas på: Hvis ændringsklausulen ikke er formuleret godt nok, kan det give seriøse problemer. Forbrugerombudsmanden har for tiden fokus på problemstillingen.
Mange leveringsvilkår og standardaftaler har bestemmelser, der har til formål at give virksomhederne mulighed for ensidigt at ændre aftalte vilkår. Det er helt sædvanligt, og ofte er ændringsadgangen formuleret således, at virksomheden med et passende varsel kan ændre fx en pris eller et gebyr. Enten uden at nævne de forhold, der kan begrunde en ændring, eller med en meget bred og ukonkret angivelse af sådanne forhold. Men hvis ændringsmuligheden ikke er beskrevet tilstrækkeligt præcist og er forudsigelig for forbrugeren, kan vilkåret tilsidesættes helt eller delvist som urimeligt, og dermed kan ændring af vilkår ende med at blive besværliggjort ganske betydeligt for virksomheden.

Ændring i en indgået aftale kræver som udgangspunkt begge parters samtykke; negativ aftalebinding i forbrugerforhold accepteres normalt ikke. Virksomheden og forbrugeren kan dog indgå aftale om, at virksomheden uden forbrugerens samtykke kan foretage (rimelige) ændringer i aftalevilkårene, hvilket er en både praktisk og naturlig fremgangsmåde i de fleste løbende aftaleforhold.

Ifølge EU-Domstolen og Forbrugerombudsmanden kræver sådanne ensidige vilkårsændringer imidlertid, at a) tydelige og afgrænsede kriterier for vilkårsændringer fremgår af parternes aftalegrundlag, b) underretning af forbrugeren om ændringen sker individuelt, og c) forbrugeren gives ret til at opsige aftalen som følge af ændringen. Dette udledes af aftalelovens §§ 36 og 38c, der implementerer EU-direktiv 93/13/EØF om urimelige aftalevilkår.

Ifølge EU-direktiv 93/13/EØF, artikel 3 og 5 og litra j og l i bilag 1 til direktivet, er et standardvilkår urimeligt, hvis det tillader den erhvervsdrivende ensidigt at ændre kontraktvilkårene uden gyldig og i aftalen anført grund, eller sætte prisen op, uden at forbrugeren kan opsige kontrakten.

EU-Domstolen har i flere afgørelser (bl.a. C-472/10 og C-92/11) udtalt, at aftalte ændringsvilkår skal indeholde klare og forståelige kriterier, der giver forbrugeren mulighed for at forudse, hvordan en aftale vil udvikle sig og forstå virksomhedens ændringer. Samtidig skal forbrugeren have en opsigelsesadgang, og såvel ændringen som opsigelsesadgangen skal varsles på rimelig vis.

Hvis virksomheden ikke efterlever de anførte krav, kan det bl.a. have som konsekvens, at ændringsvilkåret ikke kan anvendes efter sin ordlyd, ligesom det kan have betydning for allerede gennemførte vilkårsændringer. Der er derfor god grund for virksomhederne til at sikre sig, at ændringsvilkår lever op til de gældende regler og Forbrugerombudsmandens praksis.

Se EU-direktiv 93/13/EØF her og Forbrugerombudsmandens seneste pressemeddelelse om problemstillingen her.

Har du brug for løsninger og klare råd om vilkårsændringer eller markedsførings- og forbrugerret? Kontakt Dorthe Vejs eller Frank Bøggild.

 



 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Kromann Reumert logo
København
Sundkrogsgade 5
2100 København Ø
70 12 12 11
mail@kromannreumert.com
Aarhus
Rådhuspladsen 3
8000 Aarhus C
London
65 St. Paul's Churchyard
London EC4M 8AB
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Østre Landsret skærper bøde for reklamer med alkohol over for børn og unge
Østre Landsret skærper bøde for reklamer med alkohol over for børn og unge
27/09/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
07/10/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
09/10/2024
E-handel og markedsføring
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
21/11/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted