I abonnementsaftaler og andre løbende aftaler har virksomheder fra tid til anden behov for at justere sine priser, gebyrer, betalingsvilkår osv., fx i forbrugeraftaler om alt fra tele, internet og magasiner til energi, forsikringer og låneaftaler og meget andet. Men pas på: Hvis ændringsklausulen ikke er formuleret godt nok, kan det give seriøse problemer. Forbrugerombudsmanden har for tiden fokus på problemstillingen.
Mange leveringsvilkår og standardaftaler har bestemmelser, der har til formål at give virksomhederne mulighed for ensidigt at ændre aftalte vilkår. Det er helt sædvanligt, og ofte er ændringsadgangen formuleret således, at virksomheden med et passende varsel kan ændre fx en pris eller et gebyr. Enten uden at nævne de forhold, der kan begrunde en ændring, eller med en meget bred og ukonkret angivelse af sådanne forhold. Men hvis ændringsmuligheden ikke er beskrevet tilstrækkeligt præcist og er forudsigelig for forbrugeren, kan vilkåret tilsidesættes helt eller delvist som urimeligt, og dermed kan ændring af vilkår ende med at blive besværliggjort ganske betydeligt for virksomheden.
Ændring i en indgået aftale kræver som udgangspunkt begge parters samtykke; negativ aftalebinding i forbrugerforhold accepteres normalt ikke. Virksomheden og forbrugeren kan dog indgå aftale om, at virksomheden uden forbrugerens samtykke kan foretage (rimelige) ændringer i aftalevilkårene, hvilket er en både praktisk og naturlig fremgangsmåde i de fleste løbende aftaleforhold.
Ifølge EU-Domstolen og Forbrugerombudsmanden kræver sådanne ensidige vilkårsændringer imidlertid, at a) tydelige og afgrænsede kriterier for vilkårsændringer fremgår af parternes aftalegrundlag, b) underretning af forbrugeren om ændringen sker individuelt, og c) forbrugeren gives ret til at opsige aftalen som følge af ændringen. Dette udledes af aftalelovens §§ 36 og 38c, der implementerer EU-direktiv 93/13/EØF om urimelige aftalevilkår.
Ifølge EU-direktiv 93/13/EØF, artikel 3 og 5 og litra j og l i bilag 1 til direktivet, er et standardvilkår urimeligt, hvis det tillader den erhvervsdrivende ensidigt at ændre kontraktvilkårene uden gyldig og i aftalen anført grund, eller sætte prisen op, uden at forbrugeren kan opsige kontrakten.
EU-Domstolen har i flere afgørelser (bl.a. C-472/10 og C-92/11) udtalt, at aftalte ændringsvilkår skal indeholde klare og forståelige kriterier, der giver forbrugeren mulighed for at forudse, hvordan en aftale vil udvikle sig og forstå virksomhedens ændringer. Samtidig skal forbrugeren have en opsigelsesadgang, og såvel ændringen som opsigelsesadgangen skal varsles på rimelig vis.
Hvis virksomheden ikke efterlever de anførte krav, kan det bl.a. have som konsekvens, at ændringsvilkåret ikke kan anvendes efter sin ordlyd, ligesom det kan have betydning for allerede gennemførte vilkårsændringer. Der er derfor god grund for virksomhederne til at sikre sig, at ændringsvilkår lever op til de gældende regler og Forbrugerombudsmandens praksis.
Se EU-direktiv 93/13/EØF
her og Forbrugerombudsmandens seneste pressemeddelelse om problemstillingen
her.
Har du brug for løsninger og klare råd om vilkårsændringer eller markedsførings- og forbrugerret? Kontakt Dorthe Vejs eller Frank Bøggild.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →