Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ulovligt at medarbejdere laver skjult reklame på Facebook

Ulovligt at medarbejdere laver skjult reklame på Facebook


En virksomhed markedsførte sig selv ved, at medarbejdere og brugere af virksomhedens hjemmeside delte deres annoncer fra hjemmesiden på Facebook efter aftale med virksomheden. Forbrugerombudsmanden fandt, at dette var i strid med markedsføringsloven, da Facebook-opslagene ikke var markeret som reklame.



Sagen drejer sig om en virksomhed, der tilbød en online platform, hvor privatpersoner kunne sætte ting til salg gennem annoncer. Som led i virksomhedens markedsføringsstrategi, havde virksomheden indgået aftale med virksomhedens medarbejdere og brugere af hjemmesiden om, at de skulle dele deres salgsannoncer på Facebook.

Forbrugerombudsmanden tog sagen op for at afklare, om det var i strid med markedsføringsloven.


Facebook-opslagene skulle tydeligt markeres som reklame


Forbrugerombudsmanden fandt, at virksomhedens måde at markedsføre sig på var i strid med markedsføringsloven, da det ikke blev oplyst, at opslagene blev delt på vegne af virksomheden.

Det følger nemlig af lovgivningen, at erhvervsdrivende klart skal oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis. Det betyder blandt andet, at reklamer tydeligt skal markeres som reklame, medmindre dette allerede fremgår klart af sammenhængen. Det fremgår også af markedsføringsloven, at det er vildledende markedsføring, hvis en erhvervsdrivende i modstrid med sandheden hævder eller giver indtryk af, at denne ikke handler som led i sit erhverv.

Forbrugerombudsmanden understregede i sin afgørelse, at reglerne for reklame også gælder for medarbejdere og andre, der handler på vegne af en virksomhed. Hvis en virksomhed aftaler med en medarbejder, at medarbejderen skal reklamere for virksomhedens produkter på sin personlige sociale medie profil, skal det altså fremgå tydeligt, hvem medarbejderen handler på vegne af, og at der er tale om reklame - medmindre det allerede klart fremgår af sammenhængen, at der er tale om reklame.

Ifølge Forbrugerombudsmanden skulle det oplyses som det første i medarbejdernes og brugernes Facebook-opslag, at der var tale om reklame på vegne af virksomheden. Det ville altså ikke have været tilstrækkeligt, hvis markeringen stod i løbet af eller i bunden af opslaget.

Forbrugerombudsmanden valgte dog at afslutte sagen med en påtale, da virksomheden var stoppet med at anvende den lovstridige markedsføringsmetode halvandet år forinden.


IUNO mener


Sagen illustrerer vigtigheden af, at virksomhederne har klare retningslinjer for medarbejdernes brug af sociale medier, og at disse også tager hensyn til markedsføringsloven og andre regler for brug af sociale medier, såsom reglerne for immaterielle rettigheder mv.

Hvis virksomheder indgår aftaler med medarbejderne om, at de skal dele materiale på sociale medier, skal medarbejderen som det første i det konkrete opslag oplyse, at medarbejderen arbejder for virksomheden, eller at der er tale om reklame, medmindre det klart fremgår af sammenhængen. Det fremgår dog ikke klart af afgørelsen, hvornår man kan sige, at der foreligger en aftale med den ansatte, eller hvornår noget ”klart fremgår af sammenhængen”.

IUNO anbefaler, at virksomheder der bruger ”employee advocacy” som en målrettet del af sin sociale medie strategi, får foretaget en gennemgang af sin markedsføringsstrategi, politik og konkrete kampagner i forhold til, om de holder sig inden for reglerne, herunder markedsføringsloven.









Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Specialkonsulent var ikke selvtilrettelægger
Specialkonsulent var ikke selvtilrettelægger
31/01/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Løngennemsigtighedsdirektivet – hvad indebærer det?
Løngennemsigtighedsdirektivet – hvad indebærer det?
07/02/2025
Ansættelses- og arbejdsret, EU-ret
Selvtilrettelægger var ikke selvtilrettelægger
Selvtilrettelægger var ikke selvtilrettelægger
07/02/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Klimavenlig? Bevis det!
Klimavenlig? Bevis det!
10/02/2025
E-handel og markedsføring
Nye regler udvider retten til barsel for surrogatforældre
Nye regler udvider retten til barsel for surrogatforældre
12/02/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Virksomhed får alvorlig kritik for behandling af tidligere ansats personoplysninger
Virksomhed får alvorlig kritik for behandling af tidligere ansats personoplysninger
12/02/2025
Persondata, Ansættelses- og arbejdsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted