Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Uberettiget brug af varemærker fører til varemærkekrænkelse, vildledning og ugyldige samtykker

Kromann Reumert
08/02/2021
Uberettiget brug af varemærker fører til varemærkekrænkelse, vildledning og ugyldige samtykker
Kromann Reumert logo
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt en tysk leadvirksomhed for krænkelse af fire danske virksomheders varemærker i konkurrencer rettet mod danske forbrugere. Forbrugerombudsmanden vil derudover anmode de tyske myndigheder om at gribe ind over for leadvirksomhedens konkurrencer, som Forbrugerombudsmanden har vurderet som vildledende og i strid med det EU-retlige forbud mod urimelig handelspraksis.

Sagen vedrører leadvirksomhedens brug af varemærker og forretningskendetegn tilhørerende de danske virksomheder Rema 1000, BabySam, Netto og Power i konkurrencer uden disse virksomheders tilladelse. Konkurrencerne gav indtryk af, at de fire kendte virksomheder stod bag konkurrencerne, idet både virksomhedernes navne og varemærker blev vist på en iøjnefaldende måde i blandt andet videoer på sociale medier. Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at krænkelserne af varemærkerne blev foretaget under skærpende omstændigheder, blandt andet fordi markedsføringen blev spredt til et meget stort antal forbrugere, som relativt nemt kan opnås ved brug af sociale medier.


Urimelig handelspraksis

Formålet med konkurrencerne var at indhente deltagernes personoplysninger og samtykke til at modtage markedsføring, så disse oplysninger efterfølgende kunne videresælges til et stort antal virksomheder i Danmark og i udlandet. Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at leadvirksomheden havde overtrådt EU-reglerne om urimelig handelspraksis ved blandt andet at give forbrugerne det urigtige indtryk af, at konkurrencerne blev udbudt af de fire danske virksomheder. Forbrugerne havde en forventning om, at deres personoplysninger var afgivet til de fire danske virksomheder, samt at det kun var de fire virksomheder og evt. deres samarbejdsparterne, som ville rette henvendelse til forbrugeren med henblik på direkte markedsføring.


Ugyldigt samtykke

Det var også Forbrugerombudsmandens opfattelse, at samtykket til at modtage markedsføring indhentet gennem konkurrencerne ikke ville kunne anvendes af virksomheder til at kontakte forbrugerne lovligt med markedsføring. Forbrugerombudsmanden har i forbindelse med sagens afgørelse orienteret både leadvirksomheden og virksomhedens samarbejdsparterne herom. Sagen understreger derfor også vigtigheden af at have kendskab til omstændighederne for samtykkers indhentelse eller at få sikret dokumentation i aftaleindgåelsen med leadvirksomheden, da sådanne samtykker jo heller ikke vil kunne anvendes af tredjeparter, som måtte have erhvervet dem ved videresalg.


Læs Forbrugerombudsmandens afgørelse: Forbrugerombudsmanden griber ind over for brug af kendte varemærker i konkurrencer på nettet

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
27/03/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
03/04/2024
E-handel og markedsføring, Immaterialret
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
08/04/2024
E-handel og markedsføring
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
09/04/2024
Immaterialret, E-handel og markedsføring
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
04/04/2024
E-handel og markedsføring, EU-ret, Finansiering og bankret
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
15/04/2024
Konkurrenceret, E-handel og markedsføring, EU-ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted