Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs NYT Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

Uberettiget brug af varemærker fører til varemærkekrænkelse, vildledning og ugyldige samtykker

Kromann Reumert
08/02/2021
Uberettiget brug af varemærker fører til varemærkekrænkelse, vildledning og ugyldige samtykker
Kromann Reumert logo
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt en tysk leadvirksomhed for krænkelse af fire danske virksomheders varemærker i konkurrencer rettet mod danske forbrugere. Forbrugerombudsmanden vil derudover anmode de tyske myndigheder om at gribe ind over for leadvirksomhedens konkurrencer, som Forbrugerombudsmanden har vurderet som vildledende og i strid med det EU-retlige forbud mod urimelig handelspraksis.

Sagen vedrører leadvirksomhedens brug af varemærker og forretningskendetegn tilhørerende de danske virksomheder Rema 1000, BabySam, Netto og Power i konkurrencer uden disse virksomheders tilladelse. Konkurrencerne gav indtryk af, at de fire kendte virksomheder stod bag konkurrencerne, idet både virksomhedernes navne og varemærker blev vist på en iøjnefaldende måde i blandt andet videoer på sociale medier. Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at krænkelserne af varemærkerne blev foretaget under skærpende omstændigheder, blandt andet fordi markedsføringen blev spredt til et meget stort antal forbrugere, som relativt nemt kan opnås ved brug af sociale medier.


Urimelig handelspraksis

Formålet med konkurrencerne var at indhente deltagernes personoplysninger og samtykke til at modtage markedsføring, så disse oplysninger efterfølgende kunne videresælges til et stort antal virksomheder i Danmark og i udlandet. Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at leadvirksomheden havde overtrådt EU-reglerne om urimelig handelspraksis ved blandt andet at give forbrugerne det urigtige indtryk af, at konkurrencerne blev udbudt af de fire danske virksomheder. Forbrugerne havde en forventning om, at deres personoplysninger var afgivet til de fire danske virksomheder, samt at det kun var de fire virksomheder og evt. deres samarbejdsparterne, som ville rette henvendelse til forbrugeren med henblik på direkte markedsføring.


Ugyldigt samtykke

Det var også Forbrugerombudsmandens opfattelse, at samtykket til at modtage markedsføring indhentet gennem konkurrencerne ikke ville kunne anvendes af virksomheder til at kontakte forbrugerne lovligt med markedsføring. Forbrugerombudsmanden har i forbindelse med sagens afgørelse orienteret både leadvirksomheden og virksomhedens samarbejdsparterne herom. Sagen understreger derfor også vigtigheden af at have kendskab til omstændighederne for samtykkers indhentelse eller at få sikret dokumentation i aftaleindgåelsen med leadvirksomheden, da sådanne samtykker jo heller ikke vil kunne anvendes af tredjeparter, som måtte have erhvervet dem ved videresalg.


Læs Forbrugerombudsmandens afgørelse: Forbrugerombudsmanden griber ind over for brug af kendte varemærker i konkurrencer på nettet

Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os. Du finder kontaktoplysningerne nedenfor.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Kromann Reumert logo
København
Sundkrogsgade 5
2100 København Ø
70 12 12 11
mail@kromannreumert.com
Aarhus
Rådhuspladsen 3
8000 Aarhus C
London
65 St. Paul's Churchyard
London EC4M 8AB
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Virksomhedsejer politianmeldt for skjult reklame på Facebook
Virksomhedsejer politianmeldt for skjult reklame på Facebook
13/04/2021
E-handel og markedsføring
Datatilsynet i Bayern griber ind mod brugen af Mailchimp
Datatilsynet i Bayern griber ind mod brugen af Mailchimp
30/03/2021
Persondata, E-handel og markedsføring
Ændring af nationale krav til overvågning af medicinsk udstyr efter markedsføring
Ændring af nationale krav til overvågning af medicinsk udstyr efter markedsføring
04/03/2021
Life Science & Health Care, E-handel og markedsføring
Første fængselsstraf for skjult abonnement
Første fængselsstraf for skjult abonnement
24/02/2021
E-handel og markedsføring, Kontraktret
Tidligere direktør idømt fængselsstraf for abonnementsfælde
Tidligere direktør idømt fængselsstraf for abonnementsfælde
23/02/2021
E-handel og markedsføring, Øvrige
Uberettiget brug af varemærker fører til varemærkekrænkelse, vildledning og ugyldige samtykker
Uberettiget brug af varemærker fører til varemærkekrænkelse, vildledning og ugyldige samtykker
08/02/2021
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2021 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted