Uberettiget brug af varemærker fører til varemærkekrænkelse, vildledning og ugyldige samtykker
Sagen vedrører leadvirksomhedens brug af varemærker og forretningskendetegn tilhørerende de danske virksomheder Rema 1000, BabySam, Netto og Power i konkurrencer uden disse virksomheders tilladelse. Konkurrencerne gav indtryk af, at de fire kendte virksomheder stod bag konkurrencerne, idet både virksomhedernes navne og varemærker blev vist på en iøjnefaldende måde i blandt andet videoer på sociale medier. Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at krænkelserne af varemærkerne blev foretaget under skærpende omstændigheder, blandt andet fordi markedsføringen blev spredt til et meget stort antal forbrugere, som relativt nemt kan opnås ved brug af sociale medier.
Urimelig handelspraksis
Formålet med konkurrencerne var at indhente deltagernes personoplysninger og samtykke til at modtage markedsføring, så disse oplysninger efterfølgende kunne videresælges til et stort antal virksomheder i Danmark og i udlandet. Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at leadvirksomheden havde overtrådt EU-reglerne om urimelig handelspraksis ved blandt andet at give forbrugerne det urigtige indtryk af, at konkurrencerne blev udbudt af de fire danske virksomheder. Forbrugerne havde en forventning om, at deres personoplysninger var afgivet til de fire danske virksomheder, samt at det kun var de fire virksomheder og evt. deres samarbejdsparterne, som ville rette henvendelse til forbrugeren med henblik på direkte markedsføring.
Ugyldigt samtykke
Det var også Forbrugerombudsmandens opfattelse, at samtykket til at modtage markedsføring indhentet gennem konkurrencerne ikke ville kunne anvendes af virksomheder til at kontakte forbrugerne lovligt med markedsføring. Forbrugerombudsmanden har i forbindelse med sagens afgørelse orienteret både leadvirksomheden og virksomhedens samarbejdsparterne herom. Sagen understreger derfor også vigtigheden af at have kendskab til omstændighederne for samtykkers indhentelse eller at få sikret dokumentation i aftaleindgåelsen med leadvirksomheden, da sådanne samtykker jo heller ikke vil kunne anvendes af tredjeparter, som måtte have erhvervet dem ved videresalg.
Læs Forbrugerombudsmandens afgørelse: Forbrugerombudsmanden griber ind over for brug af kendte varemærker i konkurrencer på nettet