Virksomhed kunne opsige salgschef uden advarsel

Arbejdstilsynet skal bruge deres tid på at føre tilsyn med de virksomheder, der vurderes at have størst risiko for problemer i arbejdsmiljøet.
Det er resultatet af en politisk aftale, om arbejdsmiljøindsatsen, der blev indgået i slutningen af marts. Det er det såkaldte risikobaserede tilsyn, som revideres på afgørende punkter. For i dag finder Arbejdstilsynet i hele 80 % af deres tilsynsbesøg ikke nogen problemer med det fysiske og psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladserne.
Dansk Erhverv: Gevinst for arbejdsmiljøet
”At tilsynene nu i langt højere grad skal målrettes de virksomheder, som har problemer, giver rigtig god mening. Unødvendige og grundløse tilsyn bliver undgået – og det sparer alle parter for værdifuld tid, der kan bruges bedre. Samlet set er det en gevinst for arbejdsmiljøet, ressourceforbruget i Arbejdstilsynet og i virksomhederne til gavn for samfundsøkonomien”, siger Underdirektør og chef for HR & Arbejdsmiljø Rikke B. Ørum.
Indeks for højrisiko-virksomheder
Flere af de virksomheder, der udtages til ”risikobaserede tilsyn” skal derfor ske på baggrund af et indeks, der samlet set skal fortælle Arbejdstilsynet om netop denne virksomhed har større risiko for, at have problemer med arbejdsmiljøet. Hertil kommer, at flere oplysninger skal tælle med i vurderingen. Ifølge den nye aftale skal 80 pct. af virksomhederne udtages på denne måde, mod 55 pct. i dag. De sidste 20 pct. af virksomhederne vil fortsat blive udtaget ved stikprøve og særlige kontrolindsatser. Det nuværende krav om, at alle virksomheder skal have tilsyn inden udgangen af 2020 bortfalder.
Vigtigt at høre arbejdsmarkedets parter
De virksomheder, der bliver udtaget til risikobaseret tilsyn skal være de rigtige. Det er derfor vigtigt, at parternes stemme ved fastlæggelse af konstruktionen i indekset bliver hørt. Arbejdsmiljørådet, hvor også Dansk Erhverv har plads bliver forelagt de elementer, der skal indgå heri, men det er endnu uvist hvor meget parterne bliver inddraget.
Hvordan vurderes virksomhedens ”risikoprofil”?
”Vi er godt tilfredse med, at flere oplysninger skal tælle med i vurderingen af virksomhedens ”risikoprofil” i forbindelse med udvælgelse til tilsyn, og det er glædeligt, at også de anerkendte arbejdsskader bliver taget med. Det er vigtigt for os, at indekset bliver så retvisende som muligt, så det også er det rigtige billede, der tegnes af den pågældende virksomhed”, siger Rikke B. Ørum.
Konkret er der aftalt om de risikobaserede tilsyn, at:
Risikobaserede tilsyn skal varsles digitalt.
Bøder for overtrædelse af arbejdsmiljøloven bliver større
Et andet centralt element i aftalen er, at bøderne bliver større. Samtidig regnes gentagne overtrædelse som en særlig grov omstændighed, der som noget nyt differentieres økonomisk efter virksomhedens størrelse. Det er derfor ikke kun ”normalbødernes” størrelse, som bliver gjort afhængig af virksomhedens størrelse – det samme kommer til at gælde for de tilfælde, hvor der er en særlig eller særligt skærpende omstændighed, fx at der er givet et påbud om det samme forhold. Området for særligt skærpende omstændigheder udvides til at omfatte de tilfælde, hvor der er sket skade på liv eller helbred eller opstået fare herfor for flere personer, og hvor virksomheden - den juridiske enheden – indenfor de seneste fire år er idømt en bøde for grov/alvorlig overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
Konkret betyder det, at hvis du er en virksomhed med 100 eller flere ansatte og der er tale om en særligt skærpende omstændighed (en ung er kommet til skade eller virksomheden tidligere er idømt en bøde for overtrædelse af arbejdsmiljøloven inden for de seneste 4 år) vil bøden for virksomheden blive på 40.000 kr. mod 10.000 kr. i dag. Bødernes design og effekt vil blive evalueret efter 2 år.
”Fordi bøderne gives til den juridiske enhed, kan bøderne komme til at ramme skævt. Virksomheder, med mange ansatte og mange såkaldte produktionsenheder – f.eks. butikker indenfor samme kæde, som generelt har ”styr” på arbejdsmiljøet – risikere at få stærkt forhøjede bøder, fordi én butik i fx Skælskør, hvor arbejdsmiljøloven er blevet overtrådt i år X har en betydning for det der sker i en butik i Frederikshavn 3 år senere. Det opleves ikke retfærdigt. En evaluering af bødernes design og effekt er derfor helt nødvendig, og vi er derfor tilfredse med, at evalueringen af bøderne allerede er en del af aftalen.” siger Rikke B. Ørum.
Bødeforhøjelse som følge af, at der er skærpende omstændigheder og særligt skærpende omstændigheder bliver forhøjet og differentieres på virksomhedsstørrelse. Bøderne øges til:
Konkret er der aftalt om bøder ifm. overtrædelse af arbejdsmiljøloven, at:
De øvrige forslag i aftalen er:
Regler om samarbejde om sikkerhed og sundhed skal skærpes.
De nye regler træder i kraft 1. januar 2016, og aftalen kan læses på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside: Ny politisk aftale om styrket arbejdsmiljøindsats
Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.