Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Sådan beskytter du login imod forsøg på at gætte adgangsgivende faktorer

Bech Bruun
15/06/2016
Sådan beskytter du login imod forsøg på at gætte adgangsgivende faktorer
Har din virksomhed også et højt antal brugere med adgang til virksomhedens systemer? I så fald bør du være opmærksom på de adgangsgivende faktorer, som anvendes i jeres logins for at mindske risiko fra uautoriserede personers adgang til virksomhedens systemer og data. Ny sikkerhedstekst fra Datatilsynet beskriver, hvordan I kan beskytte jeres logins.

Udfordringen for virksomheder med mange brugere med adgangsgivende logins til virksomhedens systemer er, at de vil have en tilsvarende stor risiko for, at uautoriserede personer vil opnå uberettiget adgang til adgangsgivende logins – og dermed til virksomhedens systemer og data.

Uden tilstrækkelige overvejelser kan et login forceres ved, at man prøver sig frem, indtil man finder den adgangsgivende faktor. Et sådant login vil ikke beskytte virksomhedens data imod uautoriserede personer.

Logins uden tilstrækkelige sikkerhedsforanstaltninger vil være særligt sårbare over for såkaldte "Brute-Force-angreb”. Et Bruce-Force-angreb består i, at den uautoriserede person prøver samtlige kombinationer for et login, indtil en adgangsgivende kombination rammes. Forsøgene kan enten foretages manuelt eller automatisk.


Sådan sikrer du bedst muligt beskyttelse


Uautoriseret adgang til data kan have uoverskuelige konsekvenser for en virksomhed. Samtidig er virksomheden som dataansvarlig forpligtet til at træffe de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med loven.

Datatilsynet anbefaler derfor i ny sikkerhedstekst tre typer af modtræk, som virksomheden bør overveje, når der tilrettelægges en login-løsning.

  • Begrænsning af, hvorfra der kan udføres Brute-Force-angreb på login. Det kan enten ske ved, at adgang kun kan opnås fra bestemte fysiske lokaliteter eller fra bestemte enheder – fx bestemte computere eller iPads.

  • Foranstaltninger imod, at et Brute-Force-angreb på login resulterer i uautoriseret login. Det kan fx være, at et mislykket forsøg aktiverer en forsinkelse før næste forsøg, spærring af konto efter flere mislykkede forsøg, opmærksomhed på indicier på et Brute-Force-angreb, høje krav til login-koder, hindringer af muligheder for afdækning af valide brugerkonti og genkendelse af automatiserede forsøg på login.

  • Foranstaltninger imod, at et Brute-Force-angreb på login resulterer i manglende adgang for de autoriserede brugere. Da et IT-system ikke kan skelne mellem mislykkede forsøg på login fra autoriserede personer og uautoriserede personer, kan IT-systemets egne foranstaltninger bruges til at blokere for autoriserede brugere.


Man skal være opmærksom på, at den teknologiske udvikling hele tiden giver uautoriserede personer nye muligheder, ligesom de fleste virksomheder konstant er under forandring. Derfor er det nødvendigt hele tiden at genoverveje og opdatere sine login-løsninger.

Du kan læse den nye sikkerhedstekst her.

Hvis du har spørgsmål til ovenstående, god praksis omkring login-løsninger eller overholdelse af persondatareglerne i almindelighed, er du altid velkommen til at kontakte en af vores specialister på området.






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
4 år med GDPR
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
4 år med GDPR
Hvordan ligger landet 4 år efter ikrafttrædelsen af Databeskyttelsesforordningen?
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Vi sætter fokus på overførsel af personoplysninger til usikre tredjelande, herunder overførsler til USA baseret på den nye aftale mellem EU og USA.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen etablerer AI-sandkasse
Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen etablerer AI-sandkasse
11/03/2024
Persondata, IT- og telekommunikation, Compliance
AI Act vedtaget af Europa-Parlamentet
AI Act vedtaget af Europa-Parlamentet
22/03/2024
Persondata, EU-ret
Træning af kunstig intelligens
Træning af kunstig intelligens
03/04/2024
Persondata, Immaterialret
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
08/04/2024
Persondata, Compliance, Øvrige
VIRK23 er på gaden
VIRK23 er på gaden
16/04/2024
Kontraktret, IT- og telekommunikation, Persondata
Hvordan håndterer du dine medarbejderes brug af kunstig intelligens (AI)?
Hvordan håndterer du dine medarbejderes brug af kunstig intelligens (AI)?
26/04/2024
Persondata, Immaterialret, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted