Profil Optik får en både på DKK 140.000 efter Forbrugerombudsmanden valgte at politianmelde kæden for en udsalgskampagne, som var vildledende for forbrugerne.
Helt konkret havde Profil Optik overtrådt markedsføringslovense § 3 ved at anføre, på en række vinduesplakater og i flyers , at der var ”50 % på masser af stel”, mens der med væsentligt mindre typer og lodret langs med kanten stod: ”Gælder ved køb af komplet brille og kan ikke kombineres med andre tilbud og rabatter”.
Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, udtaler i den sammenhæng:
”Når forbrugere ser et godt tilbud, så må væsentlige betingelser ikke være skjult i reklamen. I sagen med Profil Optik var betingelsen om køb af glas skrevet på en sådan måde, at forbrugerne dårligt kunne læse dem. Det var vildledende.”
”Vildledende markedsføring er hverken godt for forbrugerne eller konkurrenterne. Derfor vil jeg fortsat have fokus på virksomhedernes prismarkedsføring.”
Du kan læse mere om sagen på Forbrugerombudsmandens hjemmeside
her
[layerslider id="67"]
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →