Fælles vejledning om cookies og databeskyttelse

Særligt udsagn om prisnedsættelser som eksempelvis “Før: 999 kr. – Nu: 499 kr.” eller “Spar 50 %” er meget udbredte at bruge. Denne form for markedsføring er midlertidigt reguleret af markedsføringsloven og prismærkningsbekendtgørelsen – og skal anvendes med stor omhu for ikke at vildlede forbrugeren.
Vildledende prisoplysninger – hvad siger markedsføringsloven?
Prismarkedsføring reguleres primært af markedsføringslovens § 5 og prismærkningsbekendtgørelsen. Disse regler skal sikre, at forbrugerne ikke vildledes, og at virksomheder konkurrerer på fair og gennemsigtige vilkår. Når din virksomhed bruger udsagn om besparelser, er det afgørende, at udsagnene er korrekte, dokumenterbare og ikke vildledende.
Besparelsesudsagn – hvad skal man være opmærksom på
Ved besparelsesudsagn, hvor en nedsat pris sammenlignes med en tidligere pris, gælder flere centrale krav for at undgå vildledning:
1. Normalprisens varighed
For at undgå, at en prissammenligning anses som vildledende, skal man sikre sig:
Eksempel: En computer har kostet 4.999 kr. i to uger, derefter 4.499 kr. i yderligere tre uger. Når virksomheden kører tilbud, skal den bruge de 4.499 kr. som sammenligningsgrundlag.
Hvis en vare stort set altid er på tilbud, skal man som virksomhed være opmærksom på, at varen ikke har en reel normalpris – og en sammenligning med en normalpris kan derfor let blive vildledende.
2. Tilbudsperiodens varighed
Det er tilladt at markedsføre en pris som nedsat, hvis det er i en kort periode. Hovedreglen er:
Ved restpartier eller udsalg, hvor varer udgår af sortimentet, gælder særlige regler. Her kan prisen markedsføres som nedsat, indtil varerne er solgt ud, forudsat, at du ikke tilfører nye varer.
3. Dokumentationskrav
Det er ikke tilstrækkeligt blot at hævde, at en vare har haft en højere pris – du skal kunne dokumentere det. Du skal derfor kunne bevise, at varen:
4. Krav til varens identitet
Sammenligningen skal gælde nøjagtig samme vare – samme mærke, model, specifikationer og variant. Det er ikke tilladt at sammenligne prisen på én vare med en tidligere pris på en anden lignende vare.
Overtrædelse kan blive dyrt
Forbrugerombudsmanden har i flere tilfælde udstedt bøder til virksomheder for overtrædelse af reglerne om prismarkedsføring.
Her er nogle eksempler:
Jysk A/S – Bøde på 200.000 kr. for vildledende normalpriser
I 2024 blev Jysk politimeldt af forbrugerombudsmanden og accepterede at betale en bøde på 200.000 kr. for at have markedsført en dyne og en seng med normalpriser, der ikke var reelle. I det ene tilfælde blev en dyne markedsført med en normalpris på 599 kr., selvom den i dele af perioden havde haft en lavere pris. I det andet tilfælde blev en seng markedsført med en normalpris på 27.999 kr., selvom den i 38 af de 83 forudgående dage havde været til salg for 14.000 kr. Dette gav forbrugerne indtryk af, at der var tale om et særligt godt tilbud, hvilket ikke var tilfældet.
Supermarkedskæde – Bøde på 3 mio. kr. for vildledende tilbud
I 2020 accepterede en supermarkedskæde en bøde på 3 millioner kr. for at have vildledt med normalpriser på en række produkter, herunder grill, cykler og en støvsuger. Grillene blev markedsført med tilbud på omkring 50 % rabat, men den angivne normalpris var ikke reel, da produkterne ofte blev solgt som kombinationstilbud, hvor det ikke kunne betale sig at købe grillen alene. For cyklerne og støvsugeren var de så ofte på tilbud, at der ikke var et stabilt grundlag for at basere et besparelsesudsagn på.
Hvis du har spørgsmål om prismarkedsføring, og markedsføring generelt, er du meget velkommen til at kontakte os.
Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.