Den nye lov om elektroniske cigaretter indebærer en pligt for arbejdsgivere til at udarbejde en skriftlig politik for anvendelsen af e-cigaretter, herunder om og i givet fald hvor der må anvendes e-cigaretter.
Den 7. juni 2016 trådte lov om elektroniske cigaretter i kraft.
Loven, der regulerer en lang række spørgsmål, indeholder blandt andet et forbud mod anvendelsen af e-cigaretter i eller på fx børneinstitutioner og skoler, dagplejehjem og andre lokaler til brug for dagpleje, offentlige transportmidler og taxaer.
Herudover pålægger loven den enkelte arbejdsgiver – der ikke er omfattet af ovennævnte forbud – at udarbejde en skriftlig politik for anvendelsen af e-cigaretter. Politikken skal som minimum indeholde oplysning om, hvorvidt det er tilladt at anvende e-cigaretter og i givet fald, hvor disse må anvendes på arbejdspladsen.
Politikken skal gøres tilgængelig for brugere, medarbejdere og besøgende.
En arbejdsgivers overtrædelse af pligten til at indføre en skriftlig politik for brugen af e-cigaretter kan ifølge loven straffes med bøde.
Det er Arbejdstilsynet der fører tilsyn med om reglerne bliver overholdt.
DELACOUR bemærker
For at overholde pligten kan arbejdspladser, der allerede har en lovpligtig rygepolitik i fx en personalehåndbog, med fordel opdatere denne i forhold til e-cigaretter. Loven indeholder ikke (ligesom rygeloven) et krav om, at medarbejderen skal gøres opmærksom på, hvilken ansættelsesretlig konsekvens en overtrædelse af politikken kan få, men det vil generelt være en god idé at oplyse herom, da håndhævelse af politikken således vil kunne ske på sagligt grundlag.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →