Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Politik for e-cigaretter på arbejdspladsen

Delacour
29/06/2016
Politik for e-cigaretter på arbejdspladsen

Den nye lov om elektroniske cigaretter indebærer en pligt for arbejdsgivere til at udarbejde en skriftlig politik for anvendelsen af e-cigaretter, herunder om og i givet fald hvor der må anvendes e-cigaretter.



Den 7. juni 2016 trådte lov om elektroniske cigaretter i kraft.

Loven, der regulerer en lang række spørgsmål, indeholder blandt andet et forbud mod anvendelsen af e-cigaretter i eller på fx børneinstitutioner og skoler, dagplejehjem og andre lokaler til brug for dagpleje, offentlige transportmidler og taxaer.

Herudover pålægger loven den enkelte arbejdsgiver – der ikke er omfattet af ovennævnte forbud – at udarbejde en skriftlig politik for anvendelsen af e-cigaretter. Politikken skal som minimum indeholde oplysning om, hvorvidt det er tilladt at anvende e-cigaretter og i givet fald, hvor disse må anvendes på arbejdspladsen.

Politikken skal gøres tilgængelig for brugere, medarbejdere og besøgende.

En arbejdsgivers overtrædelse af pligten til at indføre en skriftlig politik for brugen af e-cigaretter kan ifølge loven straffes med bøde.

Det er Arbejdstilsynet der fører tilsyn med om reglerne bliver overholdt.


DELACOUR bemærker


For at overholde pligten kan arbejdspladser, der allerede har en lovpligtig rygepolitik i fx en personalehåndbog, med fordel opdatere denne i forhold til e-cigaretter. Loven indeholder ikke (ligesom rygeloven) et krav om, at medarbejderen skal gøres opmærksom på, hvilken ansættelsesretlig konsekvens en overtrædelse af politikken kan få, men det vil generelt være en god idé at oplyse herom, da håndhævelse af politikken således vil kunne ske på sagligt grundlag.






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Virksomhed kunne opsige salgschef uden advarsel
Virksomhed kunne opsige salgschef uden advarsel
04/07/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Ny konvention om vold og chikane på arbejdspladsen
Ny konvention om vold og chikane på arbejdspladsen
07/07/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Ulovlig afskedigelse forud for planlagt fertilitetsbehandling
Ulovlig afskedigelse forud for planlagt fertilitetsbehandling
30/06/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Sådan forbereder I jer på reglerne om løngennemsigtighed
Sådan forbereder I jer på reglerne om løngennemsigtighed
01/07/2025
Ansættelses- og arbejdsret
International arbejdskraft kan nu ansættes på overenskomstvilkår – ny erhvervsordning skal afhjælpe mangel på arbejdskraft i Danmark
International arbejdskraft kan nu ansættes på overenskomstvilkår – ny erhvervsordning skal afhjælpe mangel på arbejdskraft i Danmark
01/07/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Må du opsige en medarbejder, der skal i fertilitetsbehandling?
Må du opsige en medarbejder, der skal i fertilitetsbehandling?
11/07/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
[email protected]
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted