Philipson Wine ApS ændrer ordlyden i annoncer for vin. Det sker efter, at Forbrugerombudsmanden har kritiseret en annonce for at være vildledende og i strid med god markedsføringsskik
Vinforhandleren havde i en annonce anført at deres vin var 30 % billigere end konkurrenternes. I annoncen hed det ordret:
”Vi skærer alle fordyrende led væk og sælger til priser, som er ca. 30 % lavere end andre vinhandlere og supermarkeder".
Konstitueret forbrugerombudsmand Benedikte Havskov udtaler i forbindelse med sagen:”Når en virksomhed reklamerer med, at dens priser er lavere end konkurrenternes, skal den på tidspunktet for markedsføringen kunne dokumentere, at det er korrekt eller have vished for, at dokumentationen kan fremlægges inden for en rimelig frist, hvis den efterspørges. Det har Philipson Wine ikke kunnet i den konkrete sag, og der er derfor tale om vildledende markedsføring.”
Markedsføringslovens dokumentationskrav
Det følger af markedsføringslovens § 3, stk. 3, at rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres. Dette indebærer efter Forbrugerombudsmandens opfattelse, at den erhvervsdrivende på markedsføringstidspunktet skal have dokumentation for udsagnene om faktiske forhold i markedsføringen, fx udsagn om priser og besparelser eller have vished for, at dokumentationen kan fremskaffes og fremlægges inden for rimelig tid, hvis den efterspørges.
Markedsføringslovens vildledningsforbud
Ifølge markedsføringslovens § 3, stk.1, må erhvervsdrivende ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.
Læs artiklen her.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →