Peugeot Danmark betaler bøde for ukorrekt markedsføring af billån
Sagen kort
Forbrugerombudsmanden politianmeldte i oktober 2014 Peugeot Danmark, idet man mente at Peugeot Danmarks markedsføring af billån var stridende med gældende regler på området.
Peugeot Danmark annoncerede bl.a. med ”Lille rente på 0,95 %* Stor køreglæde”, men i den sammenhæng undlod Peugoet at oplyse forbrugerne om det samlede kreditbeløb samt det samlede beløb, som forbrugerne skulle tilbagebetale. Samtidig var bl.a. ÅOP (årlige omkostninger i procent), lånet løbetid samt bilens kontantprisværdi ikke oplyst tilstrækkeligt.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, udtaler:
”Vi har desværre set flere eksempler på bilimportører, der som Peugeot Danmark enten skjuler eller helt udelader vigtige kreditoplysninger, så forbrugerne risikerer at overse dem. Det er i strid med markedsføringsloven og et problem, vi har fokus på. Oplysningerne er vigtige for, at forbrugerne kan sammenligne forskellige lånemuligheder.”
Markedsføring af lån til forbrugere
Når en erhvervsdrivende markedsfører lån eller kreditkøb og fx. oplyser renten eller ydelsen, skal reklamen også vise bestemte kreditoplysninger, som står i markedsføringslovens § 14 a.
Kreditoplysningerne skal gives i form af et repræsentativt eksempel og stå klart, tydeligt og på en fremtrædende måde i reklamen, så forbrugerne får øje på oplysningerne, når de ser reklamen.
Desuden skal en kreditformidler i reklamer og i dokumentation henvendt til forbrugere blandt andet oplyse, om vedkommende udelukkende samarbejder med en eller flere kreditgivere.
Læs mere på Forbrugerombudsmandens hjemmeside
her
[layerslider id="33"]
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →