Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Nyt lovforslag: Sager om seksuel chikane bliver dyrere for virksomheder

IUNO
09/12/2022
Nyt lovforslag: Sager om seksuel chikane bliver dyrere for virksomheder
IUNO logo
Regeringen har fremsat et nyt lovforslag, der skal styrke indsatsen mod seksuel chikane og gøre op med dårlig arbejdskultur. Lovforslaget øger godtgørelsesniveauet yderligere. Derudover bør domstolene fremover lægge vægt på, om virksomheder har en personalepolitik om seksuel chikane, og hvordan de håndterer sager om seksuel chikane.

I 2020 var der meget medieomtale om seksuel chikane efter flere personlige historier fra forskellige brancher kom frem. Det førte til, at regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik en trepartsaftale for at forebygge seksuel chikane på arbejdspladser. Aftalen rummer flere initiativer, der kræver lovændringer. Derfor har regeringen fremsat et nyt lovforslag.


Formålet med lovforslaget er at styrke indsatsen mod seksuel chikane og gøre op med den kultur, der findes på nogle arbejdspladser.


Højere godtgørelser i grove sager

Lovforslaget har flere forskellige tiltag. Nogle af de mest vigtige er oplistet her:


  • ”Sexchikane” skal fremover kaldes for ”seksuel chikane”.
  • Virksomheders ansvar i sager om seksuel chikane skal stå mere tydeligt i reglerne.
  • Det bliver gjort tydeligt, at medarbejdere også har en pligt til at forebygge seksuel chikane.
  • Godtgørelsesniveauet bliver hævet med en tredjedel i grove sager.
  • Domstolene får retningslinjer for, hvilke kriterier de skal lægge vægt på, når de udmåler godtgørelser.
  • Bedre rettigheder for elever og lærlinge udsat for seksuel chikane.
  • Det må fremover ikke have nogen betydning, at der har været tale om en mindre krænkelse.

De kriterier, som domstolene fremover kan lægge vægt på, når de skal beslutte niveauet for godtgørelsen, er blandt andet varigheden af chikanen, og om den krænkede tilhører en udsat gruppe. Domstolene kan også lægge vægt på, om virksomheden har lavet en personalepolitik om seksuel chikane, og hvordan virksomheden håndterer sagen, når den er opstået. Det kan altså få betydning, hvordan virksomheden både forebygger og håndterer seksuel chikane på arbejdspladsen.


Det nye lovforslag forventes at træde i kraft den 1. januar 2023.


IUNO mener

Det er ikke første gang, at der er behov for initiativer til at sikre et højere godtgørelsesniveau. Sidste gang var det i 2019, hvor godtgørelsesniveauet blev øget med en tredjedel i alle sager om seksuel chikane. Med det nye lovforslag, kommer der til at være et større spænd i godtgørelsesniveauet mellem grove sager og mindre grove sager. Det skyldes blandt andet også, at det med lovforslaget bliver tydeligt, at selv mindre krænkelser kan føre til godtgørelser. Der kommer med andre ord ikke til at være nogen bagatelgrænse for, hvad der kan udgøre seksuel chikane.


IUNO anbefaler, at virksomheder sikrer sig, at de har en politik for seksuel chikane, som tager højde for de nye kriterier. Det bør for eksempel stå klart, at medarbejderne også har en pligt til at forebygge og håndtere seksuel chikane, hvis de opdager det på arbejdspladsen. Virksomheder skal være opmærksomme på, at personalepolitikker kun er et element ud af flere, som domstolene kan lægge vægt på. Det kan derfor være, at en personalepolitik ikke er nok til at forebygge seksuel chikane. Der kan også være behov for andre tiltag på arbejdspladsen for eksempel træning af medarbejdere og ledere. Vi har tidligere skrevet mere om, hvad en politik bør indeholde, her.


[L24 Forslag til lov om ændring af lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v., lov om arbejdsmiljø og lov om erhvervsuddannelser af 5. oktober 2022]

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Tvillingeforældre får ekstra barsel
Tvillingeforældre får ekstra barsel
03/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
At ophæve på egen bekostning
At ophæve på egen bekostning
04/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Ekstra orlov til tvillingeforældre og lempeligere regler for udenlandsk arbejdskraft
Ekstra orlov til tvillingeforældre og lempeligere regler for udenlandsk arbejdskraft
12/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Flere ansatte indberetter om virksomhedens interne forhold til Den Nationale Whistleblowerordning
Flere ansatte indberetter om virksomhedens interne forhold til Den Nationale Whistleblowerordning
11/04/2024
Compliance, Ansættelses- og arbejdsret
PTSD-ramt politibetjent fik ret i Højesteret
PTSD-ramt politibetjent fik ret i Højesteret
16/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Aktieoptionernes akilleshæl
Aktieoptionernes akilleshæl
19/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted